У парламенті зареєстрували законопроєкт, яким пропонується запровадити спеціальний режим оподаткування доходів, отриманих фізичними особами від додаткового до основної роботи заробітку на нерегулярній основі. Парламентарі пропонують сплачувати 6% податків з підробітку, якщо сума отриманого доходу протягом року не перевищує близько 1 млн грн, і зробити банки податковими агентами.
Як зазначається у пояснювальній записці, існуюча спрощена система оподаткування є зручною для тих, хто провадить господарську діяльність на постійній основі і така діяльність є основною. Проте неможливо ставати фізичним особою-підприємцем епізодично, за потреби. Тому водіям, курʼєрам, репетиторам та схожим періодичним роботам пропонують розпочати власну справу у легальній площині, що може приносити помірні бюджетні надходження.
“Метою законопроекту є створення умов для отримання додаткового, нерегулярного або незначного доходу без реєстрації фізичною особою-підприємцем при здійсненні окремих видів діяльності (у сфері надання послуг) шляхом запровадження спеціального режиму для сплати податку на доходи такими фізичними особами”, — зазначають нардепи.
Передбачається запровадження спеціального режиму оподаткування доходів, отриманих фізичними особами від здійснення окремих видів діяльності. При цьому скористатися таким режимом зможуть фізичні особи, які не є самозайнятими та відповідають низці критеріїв (зокрема, щодо відсутності працівників, видів діяльності тощо).
Парламентарі пропонують оподатковувати доходи, отримані фізичною особою в рамках спеціального режиму, за ставкою 6%, якщо сума отриманого доходу протягом року не перевищує 153 розмірів мінімальної заробітної плати — нині 1 025 100 грн. У разі перевищення такої суми пропонується застосовувати ставку 18% від суми перевищення.
Операторів цифрових платформ хочуть зобов’язати повідомляти податковій інформації про суми доходів фізосіб, які повідомили платформу про застосування спеціального режиму. Відповідальність за затримку в подачі звітності також планується покласти на операторів цифрових платформ.
Особа, яка застосовує спеціальний режим оподаткування, має здійснювати усі розрахунки виключно за допомогою реєстратора розрахункових операцій та/або програмного реєстратора розрахункових операцій незалежно від способу розрахунків, за винятком розрахунків за послуги, що надаються з використанням цифрових платформ.
Фізична особа, яка застосовує спеціальний режим, матиме право відкрити спеціальний рахунок виключно в одному самостійно обраному нею банку, доступному для вибору під час подання заяви про застосування спеціального режиму. Під час зарахування коштів на цей рахунок банк зобов’язаний здійснювати передавторизацію операції зі сплати податку за рахунок таких коштів. Банк завершує операцію зі сплати податку у день граничного строку сплати податку за відсутності факту надходження від фізичної особи, яка застосовує спеціальний режим оподаткування доходів, повідомлення про оскарження податкового повідомлення-рішення контролюючого органу.
Податкове зобов’язання визначатиметься контролюючим органом з використанням даних реєстраторів розрахункових операцій (крім тих фізичних осіб, які провадять діяльність виключно через співпрацю з цифровими платформами) та/або операторів цифрових платформ. При цьому фізична особа зобов’язана забезпечити наявність та/або перерахувати на спеціальний рахунок суму коштів, достатню для своєчасного перерахування банком суми узгодженого податкового зобов’язання.
У разі неможливості банком сплатити до бюджету грошове зобов’язання у зв’язку із відсутністю/недостатністю коштів на спеціальному рахунку та за відсутності факту його оскарження, банк матиме повідомити контролюючому органу про неможливість перерахування суми узгодженого податкового зобов’язання, а грошове зобов’язання стає податковим боргом платника податку, який підлягає стягненню.
Загальна сума можливих податкових надходжень попередньо оцінюється в близько 10 млрд грн.