Дослідження Visa Stay Secure Study показало, що більша частина респондентів (52%) з регіону Європи, Близького Сходу та Африки принаймні один раз ставали жертвами інтернет-шахраїв. Ще більш тривожними у Visa називають дані, що 15% респондентів відповіли про кілька випадків, коли вони стали жертвами шахрайських дій в інтернеті.
Як зазначається у звіті компанії, більша частина респондентів (56%) вважають себе дуже або надзвичайно обізнаними. Водночас, коли справа доходить до розпізнавання шахрайства, 90% клацали б на посилання чи повідомлення, які зазвичай служать засобами для зловмисної поведінки.
Переважна більшість опитаних — 96%, роблять покупки онлайн, а 45% використовують свої кредитні картки для здійснення онлайн-покупок.
Аналітики Visa вважають, що надмірна впевненість у розпізнаванні шахрайства може зробити одержувача повідомлення більш вразливим, ніж він може думати, навіть серед тих, хто став жертвою раніше.
З 56% респондентів, які вважають себе дуже або надзвичайно обізнаними щодо онлайн-шахрайства, 92% стверджують, що діяли б принаймні на один тип повідомлень або пропозицій, порівняно з 88% тих, хто визнав, що обізнаний дещо або менше. Зокрема, ті, хто вважає себе найбільш обізнаними, частіше реагують на повідомлення про загрозу безпеці (42% проти 37% серед тих, хто трохи або менше обізнаний), повідомлення від уряду або поліції (39% проти 33%), а також на пропозицію отримати щось безплатно (37% проти 33%).
За результатами опитування, ключові слова “безплатний подарунок”, “вас вибрано”, “отримайте свій приз” або “ви переможець” змусили б 71% опитаних відреагувати на шахрайське повідомлення. 44% опитаних відреагували б на повідомлення, яке пропонує можливість отримати фінансову вигоду.
Загалом 52% опитаних були стурбовані тим, що їхні друзі чи родина можуть потрапити на шахрайський електронний лист із пропозицією безплатного подарунка. Аналогічно, 51% занепокоєні тим, що їхні друзі або члени сім’ї можуть потрапити на інвестиційні афери, в тому числі пов’язані з криптовалютою. Причому ті, хто користується криптовалютою, більше турбуються за своїх рідних і близьких (58%), ніж ті, хто не користується нею (50%).
Більша частина респондентів, які перебувають у стосунках або одружені (58%), дуже або надзвичайно стурбовані тим, що їхні партнери можуть стати жертвами шахрайства. Ті, хто вже ставав жертвою шахрайства, занепокоєні набагато більше (68% проти 47%), що, схоже, свідчить про визнання того, що люди можуть не усвідомлювати, наскільки вони вразливі.
Наприклад, кенійці, які перебувають у стосунках, дуже або надзвичайно стурбовані тим, що їхні партнери потрапляють на гачок шахраїв (83%), за ними йдуть Нігерія (77%), Пакистан (76%), Кувейт (70%) та ОАЕ (70%). Споживачі в цих країнах можуть не помічати, наскільки вони вразливі, навіть якщо вони турбуються про інших.
Коли йдеться про можливість стати жертвою онлайн-шахрайства, респонденти найбільше занепокоєні тим, що діти або неповнолітні (36%) та пенсіонери (36%) можуть стати жертвами онлайн-шахраїв. Лише 13% вважають, що працівники-професіонали найчастіше стають жертвами шахраїв, що свідчить про те, що надмірна самовпевненість може зробити дорослих ще більш вразливими.
За словами дослідників, вік, рівень впевненості та використання криптовалют впливають на уразливість до інтернет-шахрайств. Представники покоління Z менш схильні реагують на шахрайське нібито урядове повідомлення (31% порівняно з 36% в цілому). Але ці ж респонденти більш схильні діяти, коли їм пропонують допомогу шахраї (39% порівняно з 35% в цілому). Водночас старші респонденти (покоління Х та бумерів) частіше, ніж їхні молодші колеги, реагують на повідомлення про сплату податків (30% та 34% відповідно, порівняно з 25% в цілому).
Така ймовірність реагування на повідомлення офіційного характеру спостерігається навіть серед тих, хто, можливо, є найбільш технічно підкованим. Наприклад, ті, хто використовує криптовалюту для покупок, більш схильні реагувати на шахрайські повідомлення (47%), ніж ті, хто її не використовує (35%).
Ті, хто використовує криптовалюту, вважають себе більш обізнаними щодо шахрайства (64%), ніж респонденти в цілому. Сюди входять майже 3 з 10 (29%), які вважають себе “дуже обізнаними”, порівняно з 21% в цілому. Цікаво, що ті, хто використовує криптовалюту для платежів, частіше ставали жертвами шахрайства (66%) і навіть кількох шахрайств (31%).
Деякі, на перший погляд, нешкідливі повідомлення, що не обіцяють жодних нагород чи можливостей, можуть зробити споживачів ще більш вразливими, ніж відверто заманливі. Наприклад, 34% опитаних вважають найбільш підозрілими повідомленнями ті, які просять пароль. Майже 7 з 10 (69%) віднесли такі запити до трійки найпідозріліших. Серед типів повідомлень, які респонденти вважають менш підозрілими, були повідомлення про доставлення або відправлення (42%), а також маркетингові повідомлення про розпродаж або пропозицію нового продукту (41%) або запрошення залишити відгук про свій нещодавній досвід (37%).
У разі виникнення підозр багато хто вживає заходів для перевірки пропозицій, посилань або запитів на інформацію: більш ніж половина шукають реальну адресу електронної пошти (57%) або назву чи логотип компанії, прикріплені до повідомлення (52%), щоб підтвердити легітимність, навіть якщо вони часто можуть бути підробленими. Ще один ефективний прийом, який використовують шахраї — це номери рахунків і замовлень, які не потребують графічних навичок, як, наприклад, у фішингових листах. Хоча підроблені номери рахунків і замовлень можуть викрити шахрайство, менше половини опитаних шукають номер замовлення (45%) або номер рахунку (43%).
Фрази, які передають терміновість, такі як “терміново”, “відкрити зараз” або “лише 48 годин”, спонукають 60% респондентів до дії. Ті, хто вважає себе більш обізнаними, частіше реагують на прохання виконати певну дію, ніж ті, хто вважає себе менш обізнаними, зокрема на фрази, що вказують на позитивні новини (74% до 67%), або фрази, що передають терміновість (65% до 55%).
Згідно з дослідженням, впевненість у здатності розпізнати шахрайство та вразливість, до якої воно може призвести, є найвищою в таких країнах, як Катар (69%), Кенія (65%), Південна Африка (65%), Саудівська Аравія (64%) та Нігерія (63%).
Опитування Visa Stay Secure Survey було проведене компанією Wakefield Research серед 5800 респондентів віком від 18 років на 17 ринках (ОАЕ, КСА, Катар, Кувейт, Оман, Бахрейн, Єгипет, Пакистан, Туніс, Марокко, Нігерія, Кенія, Південна Африка, Кот-д’Івуар, Казахстан, Сербія та Україна) з 31 березня по 10 квітня 2023 року за допомогою електронного запрошення та онлайн-опитування. Для кожного ринку було встановлено квоту в 300 респондентів, за винятком Єгипту (600), Пакистану (500) та Нігерії (500).