Бюро фінансового захисту споживачів США (CFPB) опублікувало дослідження, в якому висвітлюється вплив політики та практик великих технологічних компаній, зокрема Apple та Google, які регулюють функцію оплати за допомогою мобільних пристроїв. Вважається, що великий бізнес може діяти як “мініуряд”, нав’язуючи свої власні правила платіжної інфраструктури.
Як зазначається у релізі Бюро, наприклад, Apple забороняє банкам і платіжним додаткам доступ до функції “оплата дотиком” на пристроях з операційною системою iOS та стягує комісію через Apple Pay. Операційна система Android від Google наразі не має такої політики.
CFPB натякнув на власну позицію щодо цієї сфери, протиставляючи політику Apple більш відкритому підходу Google і поміщаючи її в контекст переходу США до відкритого банківського обслуговування та важливості сумісності платформ.
У звіті йдеться, що правила, що накладаються мобільними операційними системами, можуть мати значний вплив на інновації, споживчий вибір і розвиток відкритого та децентралізованого банкінгу і платежів у США. Оскільки продовжують впроваджувати інновації саме великі технологічні компанії, дрібні фірми можуть витіснити з цієї сфери.
Станом на другий квартал 2023 року операційна система iOS від Apple була встановлена на 55% смартфонів, поставлених у США, а операційна система Android від Google – на 45% смартфонів. Apple і Google встановили правила, які регулюють можливість розробників додатків інтегрувати технологію ближнього радіозв’язку (NFC) у свої застосунки, яка необхідна для здійснення транзакцій за принципом “доторкнись і заплати” (tap-to-pay).
У CFPB вважають, що панівна частка ринку цих двох операційних систем у поєднанні зі зростальним переходом до платежів за допомогою мобільних пристроїв підкреслює важливу роль, яку їхня політика і практика відіграють у роздрібних платежах.
Водночас вимога Apple про те, щоб платежі NFC, що здійснюються на мобільних пристроях Apple, спрямовувалися через Apple Pay, є однією з перешкод, з якими стикається технологія. Там стурбовані, що великі технологічні компанії зможуть побудувати ще більше воріт та пунктів стягування плати, що завадить появі та успіху дрібних фірм.
У жовтні CFPB запропонує правила, які надають споживачам більше прав щодо їхніх особистих фінансових даних. Ці правила сприятимуть відкриттю банківських операцій та платежів, дозволяючи споживачам легше перемикатися на послуги, запевнили в бюро.