Світовий ринок BNPL платежів склав близько $492,8 млрд у 2024. Цьогоріч він, за прогнозами, досягне $560,1 млрд, а в наступні роки зростатиме в середньому на 10% на рік – до приблизно $911,8 млрд у 2030 році.
Такий прогноз міститься у дослідженні “Buy Now Pay Later: довідник можливостей для бізнесу та інвестицій”. Які ключові тенденції переважають на ринку BNPL? Та як розвивається цей сегмент в Україні? Про це детальніше в статті.
BNPL у світі: ключові тенденції
Глобальний ринок BNPL розвивається зі значними регіональними відмінностями. У регіонах, що розвиваються, таких як Африка та Південно-Східна Азія, BNPL служить інструментом фінансової доступності, тоді як на розвинених ринках, таких як Північна Америка та Європа, він пропонує зручність і гнучкість бюджету.
Окрім того, найбільш відомі постачальники BNPL-рішень, такі як Klarna, Afterpay, PayPal і Affirm, розширюють свою діяльність у світі. Тоді як регіональні гравці, такі як Tamara (Близький Схід), MercadoPago (Латинська Америка) і Kredivo (Південно-Східна Азія), зосереджуються на локалізованих пропозиціях. Експерти прогнозують, що ринок BNPL стане більш концентрованим, а кілька великих гравців будуть домінувати на регіональних і глобальних ринках.
У 2024 році регулятивні зміни в багатьох регіонах, технологічний прогрес і нові партнерства значно змінили ландшафт BNPL. Глобальна конкуренція посилюється, а постачальники інвестують у персоналізовані послуги, оцінку кредитоспроможності на основі ШІ та ініціативи ESG для підтримки зростання.
Одним із трендів є вплив суперапів на зростання BNPL, зокрема в Азіатсько-Тихоокеанському регіоні. Пропозиції BNPL оплати стали органічним доповненням до таких платформ, як Grab, Gojek і WeChat. Вони пропонують розстрочку для різних послуг, від замовлення поїздки до доставки їжі, надаючи єдине рішення для користувачів.
Електронна комерція залишається ключовим фактором зростання BNPL у всьому світі. Маркетплейси повідомляють про зростання середньої вартості замовлень і збільшення повторних покупок після інтеграції опції BNPL оплати.
Щодо змін у регулюванні, то минулого року уряди в різних країнах впровадили ряд оновлених правил, щоб захистити споживачів від боргових ризиків. Австралія, Німеччина та Кенія запровадили нові закони, які вимагають від провайдерів BNPL проводити кредитну оцінку та розкривати всі комісії. В свою чергу, регуляторні органи ЄС оновили Директиву про споживчі кредити, щоб включити BNPL до правил кредитних продуктів.
BNPL в Україні: приклади рішень
Нещодавно RozetkaPay, платіжний сервіс групи компаній EVO-Rozetka, запустив власний продукт оплати частинами. Як розповів FinTech Insider Олександр Лапко, CEO RozetkaPay, сервіс “Оплатити частинами від Rozetka” не можна назвати BNPL в класичному розумінні цього терміну. З іншого боку він схожий на BNPL тим, що коли покупець обирає товар, то йому не потрібно вносити перший внесок, щоб отримати бажану річ.
Покупець може виплачувати суму придбаного товару протягом 24 місяців, при цьому відсутні будь-які переплати та приховані комісії. Щоб скористатися послугою, не обов’язково бути клієнтом якогось конкретного банку та мати кредитний ліміт на ній – по факту, можна не бути клієнтом банку взагалі, каже Олександр. Достатньо пройти верифікацію через “Дія”, після чого приймається фінальне рішення щодо можливості розтермінування платежу. Покупцю відкривається платіжний рахунок в RozetkaPay, через який він буде сплачувати за товар. Весь процес проходить онлайн і займає декілька хвилин.
В чому перевага оплати частинами для продавців? CEO RozetkaPay каже, що за їхніми підрахунками розтермінування на покупку товару може збільшити кількість продажів на 10-15%. Але наразі сервіс “Оплатити частинами від Rozetka” доступний лише в онлайн-магазині Rozetka. В майбутньому компанія планує зробити цей кредитний продукт доступним для продавців маркетплейсів групи Rozetka-EVO, а згодом – і на інших інтернет-майданчиках.
Олександр Лапко каже, що користувачі все частіше обирають оплату частинами від Rozetka – нині сервіс займає третє місце по кількості продажів в кредит на сайті Rozetka. Причина – вигідні умови, тобто найнижчий місячний платіж та найдовший термін розтермінування. “Також багато клієнтів довіряють бренду Rozetka і розуміють, що це гарантія належної якості товару і сервісу”, – додає Олександр. При цьому, за його словами, ні RozetkaPay, ні банки-партнери не заробляють на цьому продукті, тому що він безкоштовний для клієнта.
Ще одним прикладом BNPL в Україні є продукт від Банку Кредит Дніпро, запущений наприкінці минулого року спільно з маркетплейсом KASTA. Як розповів Аркадій Шидер, директор департаменту інтегрованих фінансових рішень Банку Кредит Дніпро, їхній продукт є прикладом поширеної у світі схеми BNPL, адже дозволяє клієнту оформити практично миттєву розстрочку з будь-якої картки, без потреби відкривати кредитну картку в Банку Кредит Дніпро. Ба більше, з точки зору швидкості оформлення це рішення перевершило деякі світові аналоги, адже весь процес оформлення розтермінування для нового клієнта триває до 1 хвилини, а для існуючого клієнта – 15-20 секунд. Аркадій Шидер також наголосив, що банк застосовує просунуту ризик-модель, яка враховує поведінку клієнта на маркетплейсі. Цифри показують, що це дуже позитивно впливає на рівень конверсій.
BNPL від Банку Кредит Дніпро дозволяє розтермінувати покупку на 4 платежі, які здійснюються кожні 2 тижні, перший платіж відбувається в день оформлення, комісія відсутня. За словами Аркадія, найближчим часом Банк Кредит Дніпро планує додавати нові продукти з більшими термінами погашення.
Експерт додає, що оплата BNPL популярна серед покупців маркетплейсу KASTA. Зокрема, конверсія бажаючих купити в розстрочку – 60%, в середньому за три місяці активні клієнти зробили по 5 покупок в розстрочку, а з клієнтів, які отримали ліміт на розтермінування, 65% зробили одну і більше покупок. “Це набагато вище всіх метрик по традиційним банківським продуктам, тому продукт точно подобається клієнтам, і наша задача зараз – його масштабувати”, – каже директор департаменту інтегрованих фінансових рішень Банку Кредит Дніпро.
Найчастіше BNPL використовують для невеликих покупок на суму 500-3000 грн (це товари для дому, одяг, краса і здоров’я, товари для тварин). Як підкреслює Аркадій Шидер, це створює частоту взаємодії з клієнтом, що підвищує шанси подальшої регулярної співпраці. Банк планує в подальшому розширюватись на категорії з більшим чеком, проте це потребуватиме окремої підготовки ризик-моделі та ряду процесів.
З точки зору продавця на маркетплейсі, процес виглядає зручно і безшовно: щоб підключити сервіс BNPL від Банку Кредит Дніпро, продавець один раз підписує договір з банком в своєму кабінеті маркетплейсу, і кнопка продажу в розстрочку автоматично з’являється на всіх його товарах. Як уже зазначалося, наразі продукт доступний лише на KASTA, проте банк в цьому році планує додати можливість підключення до платформи сторонніх мерчантів.
Перспективи BNPL в Україні
Як зазначив Аркадій Шидер, зараз помітна активність і фінтехів, і банків в частині B2B BNPL рішень, тож на ринку з’являтимуться нові рішення, які дозволять оплачувати товар з відстрочкою на торгових платформах.
Щодо B2C BNPL, то тут конкуренція між банками та фінтехами буде ще більшою, адже фінтехи пропонують зручність, доступність та швидкість операцій. “Банки ж, в свою чергу, хочуть отримати відразу повноцінного карткового клієнта, тому, на жаль, поки пропонують більш консервативні і не настільки конкурентні моделі карткових розстрочок”, – пояснює пан Шидер. “Наприклад, якщо ти не клієнт банку – качай застосунок, відкривай картку. Це все процеси, які не підвищують якість сервісу для клієнта, а для тоговців – зменшують конверсії в рази”.
Попри це, каже експерт, ринок буде трансформуватись, бо вже стає очевидним, що вартість покупки нового клієнта – висока і буде зростати. Тому набагато ефективніше інвестувати в транзакційні рішення, які будуть створювати “точки дотику” з потенційним клієнтом.