Фінансовий сектор, як і будь-яка інша галузь в інформаційну епоху, збирає та використовує дані з приголомшливою швидкістю. З 2018 до 2020 року обсяг даних, що генеруються фінансовою галуззю, зріс на 700%. У той час як звичайні великі фінансові організації поки що не поспішають з контролем даних, з’являється все більше нових фінтех-стартапів, які збирають, агрегують та використовують ці дані у спробі революціонізувати майбутнє комерції.
Однак галузі ще потрібно вирішити важливі проблеми. Хто збирає ці дані та хто має до них доступ? Що ці дані дають бізнесу та споживачам, і як вони захищаються? Дані та приховані питання, пов’язані з їх використанням, лежать в основі зростаючої індустрії фінтеху. Правильне використання цих даних — це шлях до розкриття перспектив галузі та реалізації прагнення стати головною силою у сучасній комерції.
Зберігання квитанцій
Найбільш очевидним джерелом даних у фінансовому секторі є записи про покупки. Старі установи, такі як банки, мають десятиліття записів про покупки та моделі поведінки клієнтів. Але кількість нових, електронних записів, також зростає. Цифрові гаманці, системи онлайн-платежів та фінансування виплат — всі вони генерують дані про покупки та поведінку клієнтів. Ці дані, у свою чергу, стають джерелом нових фінансових продуктів та послуг у сфері фінтеху.
Нові знання про поведінку та уподобання споживачів призвели до того, що фінтех порушив роботу багатьох галузей: ринку персональних кредитів, пірингових платежів, методології інвестування — і це лише деякі з них. Великі компанії наслідують цей приклад, розробляючи штучний інтелект для відстеження випадків шахрайства, а також моделі рекомендацій на основі машинного навчання, щоб допомогти споживачам досягти своїх фінансових цілей. Крім цього, є й масштабніші починання. Великі банки в даний час беруть на себе зобов’язання щодо впровадження рішень на основі блокчейну в банківській сфері.
«Збір інформації – найважливіша частина процесу, і історично ця інформація була пов’язана з документами з банку чи податкової служби. Цифровий спосіб збору та обміну даними полегшує подання заявки та отримання схвалення. На наш погляд, цікаво спостерігати за появою різних технологій. Люди тепер по-іншому ведуть своє фінансове життя», — говорить головний технічний директор Nationwide Mortgage Bankers, однієї з найбільш швидкозростаючих іпотечних компаній у США, Бретт Бівенур.
Безпечні фінансові дані
Хоча переваги збору та агрегування даних очевидні, є кілька міркувань, про які галузь має пам’ятати. Фінансові дані поступаються тільки медичним записам за своєю потребою у безпеці в центрі обробки даних, при транспортуванні та в точці контакту з користувачем. Більшість представників галузі розуміють, наскільки важливими є безпека та довіра.
«Оскільки надавати фінансову інформацію людям в інтернеті стало простіше, легко забути, хто і на що має права. Тому я вважаю, що фінансові установи зобов’язані чітко уявляти, які дані у нас є і куди вони прямують», – коментує Бівенур.
Однак, навіть приділяючи велику увагу безпеці, захист збору, доступу, зберігання та транспортування фінансових даних, як і раніше, є серйозною проблемою, особливо в умовах зростання галузі. Сурадж Рао, глобальний керівник відділу перспективної аналітики компанії Western Digital, розповів про ці проблеми:
«Чим більше даних, чим більше у вас джерел, тим більше ви наражаєте систему ризику. У міру зростання систем стає дедалі важче забезпечувати однаковий рівень безпеки», — каже Сурадж.
Для фінтех-компаній існує очевидна вигода в отриманні доступу до фінансових даних споживачів, і багато хто вже зробив це з великим успіхом. Але ці дані є цінними, вразливими активами, і їх потрібно захищати. Довіра до установ, до майбутнього економіки підкріплюватиметься довірою до того, як використовуються та захищаються наші дані.
Святість фінансових даних
У міру того, як кожен бізнес у світі перетворюється на «компанію даних», стає очевидною і їх вразливість. Дані — це водночас і актив для зростання, і ресурс, який потрібно захищати. Всемогутня сила, яка може кардинально змінити наше життя за умови правильного або неправильного використання. Бретт Бівенур із Nationwide Mortgage Bankers так прокоментував це:
«Довіра і безпека пов’язані один з одним. Довіра завжди була важливою в банківській сфері, а фінансові дані — це особиста інформація в житті людини. Захист споживачів — найважливіший аспект нашої роботи. Великі та малі установи повинні пам’ятати, що довіра та безпека йдуть пліч-о-пліч. І так ми можемо побудувати нову архітектуру фінансового світу».