Нещодавно автовиробник BMW оголосив про старт продажу підписки на підігрів сидінь у низці країн. Власники автомобілів цієї марки зможуть за додаткову плату увімкнути підігрів сидінь і керма: щомісячна підписка коштує $18, підписка на рік – $180, на три роки – $300. Також за $415 можна придбати “необмежений доступ”.
Багатьох ця новина розлютила. Користувачі почали скаржитися на те, що кожен аспект їхнього життя перетворюється на підписку. І це спостереження вірне. Оформлення передплати на товари та послуги – явище не нове. Проте в контексті цифровізації економіки підписки стають важливим трендом.
Які переваги економіки передплати для компаній?
Цифрові послуги мають низьку граничну вартість, а економіка передплати – це ставка на масштаби, і вона може бути надзвичайно прибутковою.
Ось головні переваги економіки передплати для інвесторів:
- Прогнозований дохід. Ця бізнес-модель створює очікуваний потік надходжень. А постійний дохід допомагає підтримувати бізнес у робочому стані.
- Покращення відносин із клієнтами. Продукти підписки можна масштабувати по мірі зростання потреб користувачів. Така гнучкість допомагає розвивати лояльність споживачів.
- Можливості розширення прибутків. Компанія завжди має шанс залучити клієнтів у дорожчі тарифні плани.
- Спрощення прогнозування. Бізнес-модель підписки дозволяє точно розраховувати та планувати майбутні доходи.
Економіка передплати продовжує зростати. Очікується, що у 2022 році компанії, які працюють за передплатою, досягнуть $275 млрд, що на $51 млрд більше, ніж у попередньому році. Таке зростання свідчить про стійку бізнес-модель.
Фінтех та економіка передплати
Багато фінтех-компаній використовують модель передплати. Revolut пропонує три пакетні тарифні плани, які, на відміну від безкоштовного, надають клієнтам розширений функціонал. Аналогічно працює і Monzo, ще один британський необанк. У 2020 році компанія налічувала 100 000 передплатників пакетів послуг, зараз ця кількість зросла до 430 000. Нарощування числа користувачів дозволило збільшити дохід Monzo на 90%.
Американці витрачають $13 млрд на підписки фінтех-компаній. 47% представників покоління Z і 44% міленіалів платять за доступ до фінтех-сервісів щомісяця та витрачають в середньому близько $6,25 на місяць кожен.
Щороку представники покоління Z витрачають $4,45 млрд на підписку на фінтех-сервіси, міленіали витрачають $4,73 млрд, а представники покоління X – $3,29 млрд. Враховуючи бебі-бумерів, фінтех-компанії отримують $13,3 млрд щорічного доходу від зборів за підписки лише в США.
Експерти прогнозують, що успіх економіки передплати буде надзвичайно важливим для фінтехів у найближчі роки. Проте існує і загроза втрати підписників, особливо на тлі складної економічної ситуації в світі. Наприклад, відомий стримінговий сервіс Netflix продовжує втрачати підписників з початку 2022 року. У першому кварталі втрата склала 200 000 клієнтів, у другому – 970 000. Тому економіка передплати є перспективною, зокрема для фінтех-компаній, проте на неї чекають важкі випробування.