Цьогорічний сезон святкових покупок у світі виглядає та відчувається зовсім інакше, ніж у попередні роки, завдяки швидкому зростанню комерції на основі штучного інтелекту та новим інструментам для протистояння кіберзлочинцям.
За даними Mastercard SpendingPulse, незважаючи на економічну невизначеність та інфляцію, роздрібні продажі в США зросли на 4,1% у Чорну п’ятницю та на 3,3% у Кіберпонеділок. Які тенденції вплинули на святкові витрати цьогоріч?
Фізичні торгові точки не втрачають актуальності
Традиційно найбільше онлайн-продажів здійснюється під час Кіберпонеділка, проте цьогоріч навіть Чорна п’ятниця, зазвичай актуальна для офлайн-магазинів, показала суттєве зростання в інтернеті. Так, роздрібні продажі в електронній комерції, за винятком автомобілів, зросли на колосальні 10,4% порівняно зі зростанням в 1,7% продажів в офлайн-магазинах. Це підкреслює фундаментальну зміну поведінки: покупці все більше надають пріоритет зручності та контролю під час покупок, від порівняння цін до персоналізованих пропозицій та гнучких варіантів доставки.
Проте, хоч і скромне, зростання обсягу продажів у звичайних магазинах показує, що вони не втрачають актуальності серед споживачів. Більше того, глобальне опитування Mastercard Shopper Snapshot, проведене серед понад 4000 респондентів, показує, що 90% споживачів роблять покупки в офлайн-магазинах під час свят, причому покоління Z, перше “цифрове” покоління, лідирує. Роздрібні торговці реагують на цю тенденцію, поєднуючи фізичні та цифрові точки контакту, а також пропонуючи такі послуги, як самовивіз онлайн-замовлень, щоб задовольнити мінливі очікування клієнтів.
Боти святкового настрою
Штучний інтелект – тренд року, і електронна комерція не виняток. Shopper Snapshot показав, що 42% споживачів вже використовують інструменти штучного інтелекту для допомоги в купівлі подарунків, а майже половина опитаних представників покоління Z та мілленіалів із задоволенням делегують процес святкового шопінгу ШІ-агентам. Перш за все, ШІ-агенти можуть надавати гіперперсоналізовані рекомендації, але тепер вони можуть робити набагато більше: порівнювати ціни, відстежувати наявність товарів у режимі реального часу, узагальнювати відгуки, застосовувати винагороди і навіть здійснювати транзакцію за вас.
Цьогоріч Mastercard представила програму агентських платежів Mastercard Agent Pay. В компанії прогнозують, що вона спростить процес покупки як для ритейлерів, так і для споживачів, зменшуючи кількість спірних ситуацій, підвищуючи довіру та прискорюючи впровадження ШІ-технологій.
Шахраї не сплять
Зі зростанням онлайн-продажів зростають і можливості для шахрайства. На жаль, покупці в пошуку вигідних пропозицій самі часто полегшують життя кіберзлочинцям.
Дослідження Mastercard показує, що майже половина опитаних покупців проігнорували б тривожні сигнали безпеки на тлі вигідної пропозиції або за рідкісний подарунок. Серед цих тривожних сигналів – надто низькі ціни, неправильне написання слів чи граматичні помилки на вебсайті або запити на зайву особисту інформацію.
Окрім того, шахраї використовують штучний інтелект, щоб знаходити та заманювати жертв швидше, ніж будь-коли раніше, і у більших масштабах. Але й організації застосовують ШІ для боротьби зі злочинцями, використовуючи інструменти, які здатні аналізувати понад мільйон даних у режимі реального часу. Це забезпечує вищі показники виявлення шахрайства, ніж будь-коли раніше, та дозволяє виявляти підозрілу активність в глобальних мережах для запобігання масштабним атакам. Одним із таких інструментів є токенізація.

