Фінтех-компанія Activitis першою в Україні запустила BNPL для бізнесу. Проте амбіційні плани команди цим не обмежуються. Як побудувати цифрову фінансову екосистему, що вирішуватиме всі болі підприємців? Коли очікувати в Україні цифровий банк для бізнесу? А також про штучний інтелект, інноваційні інструменти, корпоративні облігації та важливість фінансової грамотності – все це FinTech Insider обговорив з Ярославом Смакотою, акціонером та CTO (Chief Technical Officer) Activitis.
- Фокус компанії Activitis – це B2B FinTech. Які болі бізнесу ви націлені вирішувати?
Ми, мабуть, єдині на ринку в своїй ніші. Activitis будує цифрову фінансову екосистему для B2B. Ми націлені побудувати цю екосистему так, щоб у малого і середнього бізнесу всі питання, пов’язані з фінансуванням, були вбудовані в їхні бізнес-процеси, не викликали будь-яких бюрократичних моментів, не потребували багато часу на вирішення, а також були зрозумілими з точки зору роботи процесів.
Тому наша місія – побудувати цифрову екосистему в Україні для малого та середнього бізнесу, яка була б безшовно вбудована в бізнес-процеси і вирішувала проблеми з обіговим капіталом, з отриманням фінансування і швидким доступом до цього обігового капіталу.
- Які інструменти вам у цьому допомагають?
В першу чергу, це, звичайно, діджиталізація. Це ключовий інструмент, який допомагає спростити всю бюрократію для малого та середнього бізнесу. Все, що стосується паперів – це не до нас, звичайно.
Ми дивимось на те, що роблять банки, і намагаємось відрізнятися від них як мінімум продуктами. Тому що конкурувати з банками сьогодні – практично нереально по вартості, по терміну фінансування. Враховуючи, що в них є програми, такі як 5-7-9, інвестиційні кредити, власні дешеві ресурси фондування від клієнтів, депозитні ресурси, то ми дійсно тут не зможемо ніколи бути конкурентними.
А ось там, де ми виграємо – це діджиталізація і вбудоване фінансування для малого та середнього бізнесу. Банки сьогодні не йдуть в цю історію. Кожен банк будує процес кредитування як окрему історію, окремий процес, окремий пакет документів. Наш фінансовий продукт – це вбудований бізнес-процес.
- Хто ваші клієнти? З яких вони індустрій?
З одного боку, в нас дуже багато партнерів серед корпорацій, які входять в ТОП за виручкою в Україні. Ми спрощуємо їм продажі для сегменту мікро, малого та середнього бізнесу (ММСБ). Відповідно, вони нам дають своїх покупців – клієнтів з малого та середнього бізнесу, яких ми безшовно фінансуємо.
Загалом у нас є дві ключові ніші. Ми пішли дуже глибоко в агро як в нішовий продукт. Ми працюємо з невеликими фермерами буквально від 5 гектарів. Інший великий проєкт – це eDilo. Там у нас і HoReCa, і торгівля, і виробництво, і багато інших напрямків малого та середнього бізнесу. Розмір бізнесу для нас не критичний. Всі наші продукти побудовані в цифрі, тому від суми не залежить собівартість цього фінансування. Якщо банк не видасть юридичній особі 2000 гривень, тому що для них це нерентабельно, то у нас є чеки по 2000, 6000, 7000 гривень.
- А максимальна сума?
Максимально на сьогодні – 5 мільйонів гривень на одну угоду.
- Чи є у вас портфель непрацюючих кредитів?
Ми запустили наш ключовий продукт BNPL в квітні минулого року. За цей час на сьогоднішній день у нас немає NPL. На нашу думку, причина перш за все в тому, що клієнти не розглядають нас як банк, в якого можна просити розтермінування. Вони купують товар і розраховуються зі своїм постачальником за допомогою вбудованих фінансів.
- Які джерела коштів для фінансування ваших клієнтів?
У порівнянні з банками, ми не можемо залучати кошти наших клієнтів – фізичних, юридичних осіб. Тому сьогодні ми працюємо тільки на власному капіталі і на корпоративних облігаціях, які цього року випустили на ринок. Надалі ми плануємо розширювати спектр цих інструментів, для того щоб можна було надавати більше фінансування ММСБ .
- До речі, про корпоративні облігації, чи позитивним для вас став цей досвід?
Це чудовий інструмент, тому що, по-перше, не треба надавати жодного забезпечення. А по-друге, покупці дивляться проспект емісії, де представлено повний аналіз нашої компанії. Вони оцінюють нашу фінансову історію, приймають рішення, чи купувати облігації цієї компанії. Тобто, ти прозоро показуєш всю цю інформацію ринку, показуєш модель, куди ти ці кошти будеш інвестувати, портрет клієнта, заплановані фінансові показники на цей термін і так далі. В Україні поки що було мало таких випусків, тому такий інструмент обмежений для інвесторів. Крім облігацій і нерухомості, куди людям вкладати гроші? А тим часом залишки на рахунках в банках зростають. Тому запуск нових фондових інструментів був би цікавим для українців.
- Якщо порівнювати з банківським кредитом, до прикладу, чим відрізняється ваш продукт?
Ми практично не конкуруємо з банківським кредитом, тому що у нас зовсім інша філософія продукту. Для того, щоб отримати банківський кредит, клієнт повинен прийти в банк, познайомитися, пройти комплаєнс, фінмоніторинг, потім надати всі фінансові документи для аналізу. І такий процес займає в банках від моменту заявки до отримання фінансування близько місяця в середньому. Ми розуміємо, що це не швидкий процес для клієнта.
Наш процес відрізняється тим, що клієнт, який отримує фінансування, нас не знає практично. Він отримує товар в розтермінування від свого партнера-постачальника. А вже з партнером-постачальником ми підписуємо договір і фінансуємо його клієнта. В середньому це займає 2-3 години від подачі заявки до отримання коштів. Ми можемо собі це дозволити, тому що у нас оцифрований скоринг, весь документообіг онлайн, і всі взаємодії з партнерами і з покупцями повністю безшовні. Ми можемо аналізувати велику кількість клієнтів і обробляти велику кількість угод в день: дві, сто, п’ятсот – для нас немає різниці.
- Але, як і банки, фінмоніторинг ви також зобов’язані проводити?
Звичайно, цей процес у нас також оцифрований. Цього місяця ми якраз запускаємо повністю онлайн онбординг наших партнерів. До слова, в Україні всього 5-6 банків, які мають онлайн онбординг юридичних осіб. Після цього ми зможемо швидко і повністю в онлайн режимі підключати нових партнерів до нашого сервісу.
- Що вам допомагає швидко обробляти такі обсяги інформації? Штучний інтелект?
Не без цього. Штучний інтелект все частіше застосовується там, де є великі обсяги використання людської праці. Хтось впровадив у підтримку, ми ж пішли в документообіг. Тобто, ШІ зараз повністю займається перевіркою клієнтів, підготовкою та формуванням всіх документів для угод. Завдяки ШІ ці процеси займають лічені секунди. Це величезна економія часу, особливо враховуючи, що в одній угоді може бути до десяти документів.
- Нещодавно в Україні прийняли закон про факторинг. Чи цікавий вам цей інструмент? І які можливості відкриваються після прийняття закону?
Звичайно, цей інструмент цікавий, і це загальносвітова тенденція – факторинг займає дуже велику частку в обсягах фінансування малого та середнього бізнесу. В Україні цей відсоток незначний, в цю нішу ні банки, ні фінтехи не йшли, тож ми одна з небагатьох компаній, яка займається фінасуванням за факторингом у значних обсягах. А якщо в цій ніші немає чи майже немає конкуренції, то нам це вдвічі цікавіше.
Закон може трохи змінити ринок, за рахунок того, що він його структурує. Ринок стане прозорішим, будуть створені реєстри. Але, по факту, ми і до цього закону працювали, а всі бажаючі спокійно могли заходити в нішу факторинга і фінансувати. Тому закон суттєво не збільшить кількість гравців і обсяги фінансування, на мою думку.
- Франчайзинг – ще один інструмент для підтримки та фінансування бізнесу. Наприкінці минулого року Activitis в рамках співпраці з VisionFund Ukraine запустили програму фінансування франшиз для починаючих або діючих підприємців. Розкажіть детальніше про це.
єФраншиза — це програма розвитку мікро та малих підприємств, що об’єднує на одному маркетплейсі перевірені франшизи та інструменти для швидкого старту бізнесу. Ідея з’явилася як відповідь на масові зупинки діяльності після початку повномасштабного вторгнення, особливо у прифронтових регіонах. Попри війну, капітал залишається в Україні: люди шукають, куди інвестувати, багато хто вимушено переїхав і потребує інтеграції в нові громади.
Франчайзинг залишається одним із безпечних способів запуску бізнесу. Сьогодні в Україні близько 600 мереж пропонують франшизи, і приблизно 20% із них — системні, зрілі гравці, з якими можна вибудовувати масштабовану співпрацю.
Вибрати франшизу – це певний виклик. Ринку франчайзингу бракує фінансового партнера — цю роль ми готові взяти на себе та фінансувати до 50% від необхідних інвестицій в перевірені бізнес-моделі.
Водночас обмежений доступ до кредитування стримує зростання й змушує підприємців покладатися лише на власні кошти. На прикінці 2024 року у співпраці з USAID ми погодили грант, що передбачає пільгові умови фінансування на запуск нових франчайзингових підприємств. Але оскільки відомство закінчило свою роботу в Україні, ця ініціатива відкрита для нових партнерів.
Синергійний ефект дозволить не лише створити сприятливі умови фінансування для започаткування власного бізнесу, але й сформує нове покоління підприємців, стабільні робочі місця та розвиватиме регіональну економіку. Це важливо, адже мікро, малі та середні підприємства – це основа економіки. Згідно аналітики Світового банку ММСП становлять близько 50% ВВП світу і 70% робочих місць.
Нині франчайзинг генерує близько 1,5% ВВП України, за оцінкою Асоціації франчайзингу України, і може бути підвищений до 10% — амбітна, але досяжна мета, якщо порівнювати з досвідом у Мексики, США та на Філіппін, де цей показник становить 25-30%.
- Чи сприятиме відкритий банкінг, який нещодавно повноцінно запрацював в Україні, розвитку нових інструментів фінансування?
Будь-які інновації на ринку – це добре. Проте об’єктивно від відкритого банкінгу ми не очікуємо швидкої появи нових продуктів, він не спричинить швидкого зростання нашого бізнесу. Відкритий банкінг дасть нам можливість більш якісно робити скоринг, наприклад, дозволить отримувати інформацію по обіговим коштам клієнтів.
Де варто очікувати появи нових продуктів, так це в сфері обслуговування фізичних осіб: це будуть інструменти для планування бюджету, відстеження витрат по всім своїм рахункам у всіх банках в єдиній системі. Такі продукти матимуть сенс.
- Чи не маєте в планах створення банку для бізнесу?
Є такі плани. Так як ми вже будуємо цифрову фінансову екосистему, то для того, щоб закрити весь процес розрахунків між покупцями і продавцями, повинен бути рахунок. Ми формуємо угоду, всі документи, надаємо фінансування. І для того, щоб кошти приходили не за 40 хвилин, а за одну секунду, потрібно, щоб всі сторони угоди були в одному фінансовому середовищі. Тому – так, ми дивимося в цю історію.
Тут якраз додаткові можливості нам дасть відкритий банкінг. Тому ми і не розглядаємо банки як конкурентів, а як партнерів. Ми спілкуємося з ними і точно будемо співпрацювати. Всі отримають переваги від того, що поверх банківського бек-офісу ми будемо надавати круті цифрові сервіси. Ми будуємо екосистему для підприємств, а банк – це логічна складова цієї екосистеми.
- Тобто, якщо вибирати між конкуренцією та партнерством, ви за партнерство?
Партнерство завжди ефективніше. Конкуренція може бути навіть між партнерами, але вона повинна бути здоровою.
Ми унікальні на ринку і не є конкурентами нікому, по суті. Ми не конкуренти банкам – ми допомагаємо їм заробляти. Ми не конкуренти постачальникам – ми допомагаємо збільшити їхні продажі. Ми не конкуренти підприємцям, тому що надаємо їм фінансування. Ми всі про бізнес, тому співпраця є плідною. Ми єдина цифрова фінансова екосистема B2B сегменту.
- На українському ринку – так, а чи є аналоги за кордоном?
За кордоном дуже мало схожих кейсів. Є монопродукти, такі як BNPL, у Великій Британії, в США. Але ми лише стартували з монопродукту, а потім побачили багато болей у малого та середнього бізнесу – в продажах, закупівлях, документообігу, фінансуванні. Ми зрозуміли, що потрібно будувати не монопродукт, а й додаткову екосистему під нього. Як я вже зазначав, ми плануємо розширювати цю екосистему далі – впроваджувати рахунки для клієнтів, розробляти онлайн онбординг, додавати фінансування, інші продукти. Коли екосистема має багато продуктів, вона має більш стійку форму, ти не залежиш від просідання якогось одного продукту. Підприємець живе в цьому середовищі, а ми максимально закриваємо всі його потреби.
- Відповідно, чи плануєте виходити на інші ринки?
Звичайно. Всі хочуть завжди працювати в Штатах – це дійсно провідний ринок, на якому майже з тими ж витратами часу та інвестицій ти отримуєш результат х1000. Але станом на сьогодні ми тільки придивляємося до певних ринків, без конкретних планів виходу. В першу чергу, нас цікавлять країни з розвиненим агросектором: Бразилія, Аргентина, Румунія, Канада. Ми будемо спочатку йти у вузьку нішу, де мало конкуренції і багато проблем, а не старатись охопити весь ринок ММСБ . Але для початку нам треба досягти мільярдної капіталізації в Україні, а вже потім масштабуватись.
- Чи є оцінки, у скільки зараз оцінюється ваша компанія?
У нас, на жаль, немає ринкової оцінки в Україні, тому що у нас немає фондового ринку. Тож оцінити компанію можна тільки або по кредитному портфелю, або по статутному капіталу. Власний капітал у нас зараз близько мільярда гривень. Але ми розуміємо, що, оскільки ми знаходимось в категорії фінтеху, ми маємо свої мультиплікатори до капіталу. Тож наразі ми не маємо офіційної оцінки.
- Для того, щоб ваші продукти розвивались та були затребуваними, важливою є фінансова грамотність серед підприємців. Як сприяти її підвищенню?
Чому люди починають чимось користуватися? Тому що це зручно. Безумовно, освіта, лекції, доносити інформацію – це важливо. Але найважливіше – зручні сервіси. Такі, якими людям хочеться користуватися, від яких є відчутний ефект. В першу чергу, потрібно створити такий продукт, який не залишає варіанту не користуватися ним.
Але, безумовно, у нас є проєкт Activitis Education, націлений на мікро, малий і середній бізнес. Ми проводимо лекції, ділимось досвідом, в тому числі зі студентами, спілкуємось з профільними асоціаціями і загалом доносимо до аудиторії інформацію про всі нові цифрові рішення. Окрім того, ми маємо блог для фермерів в рамках WEAGRO, тож стараємось охопити всі сегменти.
- Які плани на найближчі місяці?
Ми хочемо побудувати максимальну кількість цифрових сервісів у нашій екосистемі та закрити всі потреби ММСБ . Найближчим часом запрацює онлайн онбординг, далі інвойсинг, потім рахунок для бізнесу.
Друге – на наступний рік ми плануємо залучення додаткового фінансування від великих міжнародних гравців, фінансових корпорацій. Ми ведемо багато перемовин для залучення значних коштів для того, щоб, по-перше, здешевити фінансування для бізнесу, а по-друге, збільшити масштаби фінансування. Це наразі наші ключові плани.

