У новому звіті The Economist представлений детальний аналіз сфери безготівкових платежів у світі. Одним із ключових трендів останніх років, зазначених у звіті, є розвиток локальних альтернативних платіжних систем, які конкурують з банківськими мережами та західними платіжними системами. А оскільки вони надають більш дешеві та швидкі послуги переказів та платежів, то їхня популярність серед користувачів стрімко зростає. Чи зможуть альтернативні платіжні системи на кшталт UPI в Індії та PIX у Бразилії змінити правила гри на глобальному платіжному ринку? Розглянемо детальніше.
UPI: фактори успіху в Індії
Без перебільшення можна сказати, що індійська платіжна система United Payments Interface (UPI) змінила те, як індійці здійснюють платежі, дозволивши їм вперше легко та миттєво переказувати гроші з одного банківського рахунку та інший – від клієнта до компанії або між окремими користувачами.
Приблизно за сім років з моменту запуску United Payments Interface залучила 260 млн користувачів у країні з населенням в 1,4 млрд і завдяки простоті використання стала вирішальним фактором у прийнятті Індією безготівкових платежів. Так, хоча Індія залишається переважно готівковою країною, дослідження Mastercard New Payments Index за 2022 рік показало, що індійці найбільше з усіх споживачів в Азіатсько-Тихоокеанському регіоні охоче використовують нові методи безготівкової оплати: 93% імовірно здійснили такий платіж за останній рік.
Ми знаємо багато історій успіху серед приватних фінтех-компаній. UPI підтримується державою, і це показує, що співпраця держави та приватного сектору щодо розширення фінансової доступності може принести плоди за умов правильної реалізації.
Досягнувши успіху в Індії, UPI тепер націлилася на глобальну експансію. Найбільша перевага UPI на міжнародному рівні полягає в тому, що вона може прискорити та знизити вартість транскордонних транзакцій до та з Індії, головного світового ринку грошових переказів. За даними Світового банку, у 2022 році обсяг грошових переказів Індії перевищив $100 млрд, що є найбільшим показником серед інших країн світу та значно випереджає Китай, що займає друге місце, і Мексику на третьому місці.
Для того, щоб UPI вийшла на міжнародний ринок, Індія повинна заключити угоди з країнами, з яких індійська діаспора надсилає найбільше грошей додому. США у цьому списку посідають перше місце, Об’єднані Арабські Емірати – друге. Саме з ОАЕ Індія вже обговорювала дозвіл на здійснення транскордонних грошових переказів через UPI під час зустрічі міністра закордонних справ Індії С. Джайшанкара та міністра закордонних справ ОАЕ шейха Абдалли бін Заїда Аль Нахайяна в Нью-Делі в листопаді минулого року. На ОАЕ припадає до 18% внутрішніх грошових переказів Індії, що становить $18 млрд.
Сингапур також є важливим ринком грошових переказів для Індії, хоча й набагато меншим, ніж ОАЕ. Наприкінці лютого Індія підключила UPI до сингапурської платіжної системи PayNow у режимі реального часу, що може суттєво вплинути на транскордонні грошові потоки між двома країнами, сума яких на рік складає понад $1 млрд.
Цілком можливо, що Національна платіжна корпорація Індії (NPCI), бенефіціар UPI, має намір створити альтернативу SWIFT, пропонуючи дешеві перекази. Зазвичай переказ $200 додому коштує індійцям $13. Однак при використанні UPI комісія за транзакцію не стягується.
Те, що багато ключових гравців у секторі фінансових послуг Індії є частиною мережі UPI, може сприяти виходу системи на міжнародний ринок. Близько 330 банків і 25 додатків використовують UPI, включно з такими ключовими постачальниками платіжних сервісів, як Google Pay, PhonePe і Paytm.
Одним із показників успіху міжнародної експансії UPI буде масштаб її мережі. Найважливішим результатом стане можливість оплачувати індійцями покупки за кордоном за допомогою платформи. Частково таку можливість вони вже мають в ОАЕ, Сингапурі, Маврикії, Непалі, Бутані, Франції та Великій Британії. У майбутньому для UPI буде важливо вийти в Сполучені Штати, Таїланд, Індонезію, Малайзію, Швейцарію та Австралію – усі ці країни часто відвідують індійські мандрівники.
Іншим ключовим показником успіху UPI за кордоном буде рівень впровадження серед торговців. Одним із способів прискорити цей процес є партнерство з місцевими платіжними процесорами або агрегаторами, які можуть допомогти розширити підтримку індійської платіжної системи у своїх країнах.
PIX: уроки бразильської платіжної системи
Платіжна система PIX, запущена в листопаді 2020 року центральним банком Бразилії, зараз використовується більш ніж 700 фінансовими установами та доступна для понад 120 мільйонів користувачів. Зараз PIX домінує в усіх роздрібних платежах у Бразилії. Окрім того, впровадження PIX значно вплинуло на ринки депозитів і кредитів. Зокрема, зросла кількість поточних депозитних рахунків, оскільки для використання PIX споживачі повинні відкрити банківський рахунок. Оскільки PIX є зручнішим методом платежу, ніж готівка, і дешевшим, ніж дебетові чи кредитні картки, кількість клієнтів банків почала зростати, а отже підвищилась і фінансова інклюзія.
Системи миттєвих платежів на кшталт PIX особливо вигідні малим банкам. Майже всі бразильські банки надають своїм клієнтам можливість використовувати PIX, що дозволяє їм розширити клієнтську базу, залучати більше депозитів та видавати більше кредитів. А це також гарна новина для місцевого бізнесу у віддалених районах, адже невеликі банки часто зосереджені саме в таких районах.
Банківське кредитування, особливо під час пандемії Covid-19, мало вирішальне значення для підприємств і домогосподарств у Бразилії. PIX сприяла зростанню банківських депозитів, що призвело до збільшення кількості кредитів, наданих переважно підприємцям і домогосподарствам. У результаті навіть через рік після запуску PIX відбулося значне зростання капітальних інвестицій у муніципалітети країни.
Центральний банк Швеції Sveriges Riksbank і Федеральна резервна система США зараз також розробляють власні системи миттєвих платежів – RIX і FedNow відповідно. Деякі уроки впровадження платіжної системи PIX у Бразилії їм слід врахувати.
- Зокрема, системи миттєвих платежів мають бути дешевими для учасників і безкоштовними для споживачів. Якщо технології дорогі для учасників, витрати будуть перекладені на продавців і споживачів, що призведе до ситуації, подібної до ситуації з кредитними картками.
- По-друге, системи миттєвих платежів мають бути доступні всім фінансовим установам. Приклад Бразилії доводить, що створення платформи з універсальним доступом може охопити всі верстви населення та бізнес по всій країні. Повернення невеликих банків у гру створить здорову конкуренцію для великих банків, які будуть змушені надавати більш якісні продукти та підвищувати ставки за депозитами.
- Нарешті, споживачі повинні мати можливість платити за допомогою систем миттєвих платежів. Успіх PIX свідчить про те, що споживчі платежі, а не лише перекази, є ключовими факторами впровадження систем миттєвих платежів.
Як бачимо, багато країн демонструють бажання зменшити залежність від західних платіжних мереж шляхом створення національних альтернатив, а зі зростанням популярності на місцевому ринку – навіть скласти їм конкуренцію. Чи вийде це у них – покаже час.