Микита Гречина, старший юрист SBSB Fintech Lawyers
11 листопада 2022 року група компаній FTX, включаючи фірму кількісної торгівлі Alameda Research, співзасновником якої у вересні 2017 року став Сем Бенкман-Фрід, та ще близько 130 афілійованих компаній, ініціювала добровільну процедуру банкрутства відповідно до глави 11 Кодексу США про банкрутство в окрузі Делавер, штат Делавер, Сполучені Штати. FTX подала заяву про банкрутство до американського суду через численні зв’язки проекту з юрисдикцією США.
Того ж дня Комісія з цінних паперів Багамських островів заблокувала активи місцевої ліцензованої фірми групи компаній FTX, FTX Digital Markets, і афілійованих юридичних осіб, призупинивши дію ліцензії компанії в країні. За цим рішенням послідували аналогічні заходи, прийняті японськими та кіпрськими регуляторами щодо місцевих компаній FTX.
Банкрутство за главою 11 не призводить до припинення діяльності компанії, яка його застосовує. Вона дає змогу фірмі залишитися в бізнесі, реорганізувавши свої борги й активи. Станом на 22 листопада 2022 року, сукупні зобов’язання FTX перед кредиторами, кількість яких перевищує 1 мільйон, становлять близько 9 мільярдів доларів, з яких 3,1 мільярда доларів припадають на 50 найбільших кредиторів.
Заяві про банкрутство передувала заява Чанпена Чжао, головного виконавчого директора Binance, про бажання компанії продати токен FTT, що випускається FTX. На загальну думку, це рішення було частково спровоковано тим, що в статті, опублікованій у ЗМІ за тиждень до цього, йшлося про те, що на балансі Alameda є значний залишок FTT, токена, випущеного сестринською компанією FTX, який не є самостійним активом. Вартість токена, що належить Binance, разом зі стабільною криптовалютою BUSD, що становить приблизно 2,1 мільярда доларів, стала результатом виходу компанії з інвестицій у платформу FTX. Водночас спостерігався значний відтік ліквідності з FTX.
У світлі цих тривожних подій у криптоіндустрії багато хто звинувачує регуляторів у тому, що вони не забезпечили чіткості правової бази для криптобізнесу, особливо в США. Криптовалютні компанії не підпадають під регулювання, подібне до банківського або фондового ринку, і на сьогоднішній день не існує єдиного наглядового державного органу за цією галуззю. Справа про банкрутство FTX, найімовірніше, прискорить процес розробки універсального регулювання криптовалютної індустрії в США, так само як і може посилити увагу до існуючих регуляторних рамок у всьому світі.
Зокрема, більш суворі правила, що регулюють захист коштів клієнтів, належну практику бухгалтерського обліку, застосування вимог до резервного капіталу та його прозорість перед клієнтами, можуть бути включені до порядку денного обговорення як серед законодавців, так і серед регуляторів фінансового сектору.
Наявність не лише чинного законодавства, а й механізмів його застосування буде пруденційним та ефективним заходом, що стимулюватиме криптовалютні компанії дотримуватися нормативно-правових актів та вести свій бізнес чесно і, в розумних межах, прозоро. Обов’язкове страхування коштів клієнтів і вимоги до капіталу, подібні до вимог Базельської угоди III, включаючи власний капітал, резервні фонди (в тому числі частину нерозподіленого прибутку компаній) і буфери капіталу (консерваційні та антициклічні буфери), також можуть бути застосовані до криптовалютних компаній, які підтримують баланси в еквіваленті мільярдів доларів США.
Крім того, перелік системно важливих учасників криптовалютного ринку (за аналогією з G-SIBs (Global Systemically Important Banks) за Базелем III) також може бути збережений з підвищеними вимогами до капіталу таких фірм, неспроможність яких може спровокувати кризу в криптовалютній індустрії, що цілком може стати заразною для традиційної фінансової системи.
Для криптовалютної індустрії може бути створений орган, подібний до Базельського комітету з банківського нагляду (БКБН), який встановлює міжнародні стандарти щодо банківського капіталу, стрес-тестування та вимог до ліквідності. У той час як BCBS складається з 45 членів з 28 юрисдикцій, які представляють центральні банки та органи, відповідальні за банківське регулювання, міжнародний орган, що встановлює стандарти для криптовалютної індустрії, може включати фінансові регулятори з найбільш відомих і активних юрисдикцій, в яких розташовані криптофірми.
Було б також доцільно включити в нормативну базу для криптовалютних компаній стандарти бухгалтерського обліку, згідно з якими прибутки і збитки, пов’язані з криптовалютою в балансі, відображаються за справедливою вартістю, як пропонує Сюань-Тао Нгуєн, директор Азійського правового центру юридичного факультету Університету Вашингтона, згідно з доповіддю Vox.
Кошти клієнтів також можуть бути захищені так само, як і кошти регульованих компаній, що працюють з цінними паперами, через Корпорацію захисту інвесторів у цінні папери (SIPC). Наприклад, за аналогією з SIPC, хоча і міжнародною, приватною неприбутковою корпорацією, для криптофірм можуть бути створені корпорації, що фінансуються їхніми членами, членство в яких буде обов’язковим згідно з ліцензіями криптофірм на ведення бізнесу. Страховка, надана такою корпорацією, покриватиме певну суму коштів клієнтів, що зберігаються в криптофірмі, у разі ліквідації збанкрутілого бізнесу.
Банкрутство FTX в ретроспективі може стати переломним моментом в індустрії цифрових активів, після якого регулювання, правові рамки діяльності, прозорість і відповідальність криптофірм покращаться, що піде на користь зацікавленим сторонам і криптоекономіці в цілому. Ця ситуація висвітлила вади та недоліки поточного нечіткого, а подекуди і сірого регуляторного середовища для криптокомпаній. Щоб не втратити інтерес та довіру клієнтів, інвесторів та інвесторів, як криптокомпанії, так і регулятори повинні співпрацювати для створення більш міцної, справедливої та чіткої правової бази для бізнесу в цифровій економіці, балансуючи, як це завжди буває у випадку з фінансовим регулюванням, між захистом клієнтів, справедливістю ринку та фінансовою стабільністю і заохоченням інноваційних ініціатив шляхом створення сприятливого середовища для їх розвитку.