Роздрібне кредитування поступово відновлюється, надаючи позичальникам можливість задовольнити базові потреби в поточних складних умовах воєнного стану, а банкам – можливість надалі підтримувати свою діяльність. За яких умов надають кредити українські банки та небанківські фінустанови? Та як змінився профіль позичальника за час повномасштабної війни? Про це експерти поговорили під час конференції “Access2Finance: доступ до фінансів під час війни”, що пройшла минулого тижня.
FinTech Insider зібрав ТОП-5 тенденцій за підсумками панельної дискусії в рамках конференції.
1. Зростання попиту на кредити в кінці літа – на початку осені після суттєвого спаду в перші місяці війни.
За даними дослідження, проведеного CBR спільно з Міжнародним бюро кредитних історій (МБКІ), в серпні у порівнянні з червнем майже в два рази зросла кількість тих людей, які звернулись за кредитами. Про це розповіла Катерина Данильченко, голова правління МБКІ. Цю статистику підтвердила Наталія Клєвакіна, СЕО ССloan та MisterCash. Зокрема, за словами Наталії, суттєво зріс попит на довгострокові кредити під конкретні цілі.
Цю тенденцію відзначив і Дмитро Коваленко, директор з маркетингу та продуктів Креді Агріколь Банк. За його словами, банк в першу чергу відновив кредитування своїх клієнтів, “з якими вже було вибудовано відносини”.
2. Зміна поведінки клієнтів.
За словами Анни Тігіпко, засновниці та CEO izibank, клієнти стали більш зважено підходити до отримання кредиту. Наприклад, деякі з них самостійно зменшили кредитний ліміт.
За статистикою izibank, знизився середній вік клієнта, зросла кількість безробітних серед позичальників, а також збільшилася кількість заявок із західних областей України через внутрішню міграцію.
При цьому, як зазначив Дмитро Коваленко, клієнти однаково виплачують займи як в центральних і західних областях, так і в прифронтових районах, що викликає приємне здивування у експертів.
3. Відновлення автокредитування та іпотечних кредитів.
Банки відновлють ряд кредитних продуктів, зокрема автокредитування (наприклад, Креді Агріколь Банк) та іпотечне кредитування (наприклад, Ощадбанк).
Як розповів Антон Тютюн, заступник голови правління Ощадбанку, в перший місяць після відновлення іпотечного кредитування було видано 10 таких кредитів, у той час як до війни видавалось 1000 в місяць.
У жовтні Ощадбанк став учасником нової державної програми доступного іпотечного кредитування єОселя за ініціативи Президента України. Загалом до програми вже підключилися 10 українських банків і їх кількість буде зростати. За словами Антона Тютюна, державна програма іпотечного кредитування є дуже вчасною. Наразі триває її тестування і доопрацювання, тож коли почнеться відновлення ринку, програму буде відпрацьовано повністю.
Також заступник голови правління Ощадбанку вважає, що умови за програмою єОселя дуже гарні, навіть для європейського ринку (ставка складає 3% річних).
“Після закінчення війни почнеться відновлення України, швидке і різке зростання, багато людей повернуться з-за кордону. Ця іпотека може стати потужним драйвером відновлення”, – впевнений Антон Тютюн.
Ще однією перевагою є те, що заявку можна подати в Дії, а з часом весь механізм отримання іпотечного кредиту стане цифровим.
4. Українці, що виїхали за кордон, стикаються з труднощами при отриманні кредитів від місцевих банків.
Як зазначила Катерина Данильченко, посилаючись на результати дослідження CBR і МБКІ, 15% тих українців, які виїхали за кордон після початку війни, планують брати кредит в Україні, а 7% – за кордоном. При цьому, за словами голови правління МБКІ, “іноземні банки побоюються кредитувати українців”.
Наталія Клєвакіна повідомила, що ССloan продовжує кредитувати тих українців, які виїхали за кордон, проте більш прискіпливо здійснює оцінку таких позичальників.
5. Управління проблемною заборгованістю.
Ще в квітні Національний банк рекомендував фінансовим установам пропонувати клієнтам-споживачам реструктуризацію заборгованості за споживчим кредитом або кредитні канікули. Учасники панельної дискусії підтвердили, що застосовували реструктуризацію для управління заборгованістю.
При цьому Анна Тігіпко поділилася, що після відновлення роботи відділу колекш izibank був змушений повністю змінити його.
Загалом учасники панельної дискусії оптимістично оцінюють відновлення споживчого кредитування в Україні – українці поступово адаптуються до поточних умов та потребують коштів. Для банків, у свою чергу, кредитування є також важливим для пітримки подальшої своєї діяльності.