Майже кожен український малий і середній бізнес (МСБ) звітується про негативний вплив економічних наслідків російської агресії. Водночас збільшилася кількість бізнесів, які торік звітувалися про відсутність негативного впливу, але суттєве зростання втрат впродовж останнього часу.
Як зазначає “Європейська Бізнес Асоціація” (ЄБА), щоквартальне опитування серед представників МСБ, в якому у квітні-травні взяли участь 90 підприємців, показало, що нині лише 6% підприємців повідомляють про відсутність шкоди. У жовтні ця частка досягала 10%.
Серед опитуваних 24% зазнали прямих втрат безпосередньо внаслідок бойових дій, а 7% мають активи на окупованих територіях.
За даними ЄБА, лише 24% МСБ оцінюють втрати свого бізнесу до $10 тисяч. 26% опитуваних зазначили про збитки в $10-50 тисяч, ще 20% — $50-100 тисяч, а 18% – більше $100 тисяч.
В один місяць наразі оцінюють власну фінансову стійкість 4% підприємців, в кілька місяців – 31%, в шість місяців – 18%, 12% мають фінансові резерви на рік та більше. 32% МСБ повідомили, що залишилися без будь-яких резервів.
41% підприємців повністю працюють, 49% ведуть діяльність з певними обмеженнями, а 10% наразі не працюють. 34% довелося скоротити географію діяльності, 18% перейшли на дистанційний режим роботи, а 15% респондентів вдались до закриття частини своїх представництв.
Попри це 62% підприємців продовжують виплату заробітної плати співробітникам у повному обсязі. 16% компаній скорочують розмір заробітної плати, 12% підприємств відправили співробітників в неоплачувану відпустку. Не виплачують заробітну плату наразі 7% МСБ, звільняють працівників – 16%.
Фінансовою допомогою займається 47% опитаних, надають безоплатні послуги – 23%, допомагають продукцією — 21% та засобами захисту/оборони – 9%.
Українські підприємці продовжують працювати вдома, 4% релокувались за кордон. 19% опитаних МСБ вже експортують продукцію за кордон, а 14% знаходяться в процесі пошуку контактів. Третина опитаних повідомили, що поки мають труднощі з виходом на міжнародний ринок.
24% опитаних підприємців не вистачає інформації про програми державної та міжнародної підтримки. 38% опитаних користувались податковими пільгами, програмою «Доступні кредити 5-7-9%»—28%.
64% оцінили податкові пільги позитивно. Думки щодо «5-7-9» розділились – з тих, хто подавався на програму, майже половина, а саме 48% мали негативний досвід.
Для 57% опитаних найактуальнішою проблемою наразі є зниження купівельної спроможності населення, для 31% – нестача фінансування та доступу до кредитування, і 29% – податковий тиск. По 28% скаржаться на нестачу фахівців та проблеми з бронюванням співробітників і виїздом за кордон.
У половини опитаних МСБ є мобілізовані до лав ЗСУ співробітники, при цьому у 22% – критичні для їхньої діяльності спеціалісти. Зокрема, у 29% мобілізовані до 10% від військовозобов’язаних працівників, у 14% – 10-30%, і у 5% – більше 30%. Серед цих компаній більше третини підтримують своїх працівників, що наразі захищають країну.