Жіноче підприємництво в Україні стрімко набирає обертів, відіграючи важливу роль в економічному розвитку, стійкості та відбудові країни. Попри складні умови, понад дві третини (68%) українок замислювалися над відкриттям власної справи. Ключовим стимулом для започаткування бізнесу є можливість втілити свою мрію у реальність – саме так зазначила майже половина (48%) опитаних власниць бізнесу в Україні.
Такими є результати нового дослідження Mastercard, проведеного напередодні Міжнародного жіночого дня.
Що мотивує українок відкривати бізнес
Окрім прагнення втілити свою мрію, серед інших важливих чинників, що спонукають українок розпочати свій бізнес, – бажання працювати на себе, усвідомлення сприятливого моменту, а також наявність перспективної ідеї для реалізації: кожен із цих факторів відзначили по 29% респонденток, власниць бізнесу.
Молодше покоління демонструє вищі підприємницькі амбіції – 83% представниць покоління Z та міленіалів в Україні хочуть започаткувати власну справу, що перевищує середні показники дослідження по світу, які становлять 71% та 65% відповідно.
Серед пріоритетних сфер для розвитку бізнесу українки відзначають онлайн-продажі (22%), освіту, включно з репетиторством (17%), сільське господарство (15%) та харчову галузь (15%). Показово, що лише 3% опитаних планують розпочати бізнес у сфері ІТ, тоді як серед чоловіків цей показник сягає 14%. Це свідчить про значний потенціал для збільшення представленості жінок у технологічному секторі.
Бар’єри та можливості
На шляху до підприємництва українки стикаються як з об’єктивними, так і з суб’єктивними викликами. Брак досвіду (47%), знань (36%) та невпевненість у собі (38%) є основними чинниками, що стримують їх від старту власної справи. Кожна третя (35%) вважає, що підприємництво «не для таких, як вона», що значно обмежує потенціал для розвитку.
Як чоловіки, так і жінки називають брак коштів основною причиною того, чому вони ще не відкрили власну справу (65% чоловіків і 76% жінок). Однак жінки значно частіше згадують про відсутність необхідних навичок, таких як бухгалтерський облік або продажі (35% жінок проти 21% чоловіків), що підкреслює важливість спеціалізованих освітніх програм для підтримки жіночого підприємництва.
Ті, хто вже розпочали бізнес, найчастіше відчувають труднощі із залученням фінансування, розробкою бізнес-плану та вибором оптимальних технологій для розвитку своєї справи.
Показово, що жінкам-підприємницям важче, ніж чоловікам, балансувати між бізнесом та сімейними обов’язками. 33% українок відзначають складність поєднання підприємницької діяльності з доглядом за дітьми, у той час як серед чоловіків про це говорять 7% респондентів.
Підтримка та розвиток
На запитання, яка підтримка допомогла б українкам подолати бар’єри та відчути себе впевненіше, щоб розпочати власну справу, найпоширенішими відповідями стали: розширення можливостей фінансування (41%), навчання базовим бізнес-навичкам (36%) та технологіям (30%).
Українські підприємниці вдвічі частіше, ніж чоловіки (43% проти 21%), називають менторство одним із важливих способів підтримки для розвитку свого бізнесу.
Зазначимо, що по всьому світу Mastercard реалізує численні ініціативи, спрямовані на підтримку підприємців. Починаючи з 2020 року, Mastercard надала понад 50 мільйонам малих підприємств, у тому числі 37 мільйонам жінок-підприємниць, підтримку та рішення, що сприяють розвитку їхнього бізнесу.