Епідемія масових звільнень торкнулася більшості техногігантів. Сьогодні стало відомо, що Philips планує звільнити 6000 працівників — приблизно 8% від загального штату. Це друга хвиля скорочень у компанії, перша відбулася у 2022 році — тоді було звільнено 4000 співробітників. Раніше про аналогічні рішення заявили Amazon, Meta, Microsoft, Google та інші.
Техногіганти, які активно наймали нових працівників у період пандемії, зараз зіткнулися зі зменшенням прибутків, високою інфляцією і зниженням вартості акцій. Це змушує їх скорочувати витрати, зокрема на персонал.
Як компанії пояснюють масові звільнення?
Meta оголосила про звільнення в листопаді 2022 року. Як пояснили в компанії, у 2020-2021 роках продажі різко зросли, тож зроста і потреба у нових працівниках. Крім того, техногіганти змагалися за те, щоб залучити найкращі і найталановитіші кадри.
Проте коли пандемія вщухла, інфляція різко зросла, а ФРС підвищила процентні ставки, Meta зіткнулася з новою проблемою – зарплати співробітників виявилися занадто роздутими. У той же час деякі інвестори вимагали скоротити витрати компанії, щоб захистити норму прибутку. Тож Meta звільнила 11 000 працівників.
Після того, як Meta заявила про скорочення, інші технологічні компанії наслідували її приклад. У листопаді минулого року Amazon розпочав свій перший раунд звільнень, який мав охопити 10 000 робочих місць. Але в січні стало відомо, що роботу втратять 18 000 співробітників. Компанія звинувачувала у цьому “незвичайне та невизначене макроекономічне середовище”.
10 січня криптобіржа Coinbase заявила, що також планує масштабне скорочення – близько 950 співробітників, або 20% робочої сили. В червні 2020 року компанія звільнила близько 10% штату через криптозиму. Січневе рішення, в свою чергу, в Coinbase пояснили “ударною хвилею, викликаною крахом FTX”.
Материнська компанія Google Alphabet також оголосила про скорочення 12 000 співробітників. Генеральний директор Сундар Пічаї повідомив співробітникам, що це рішення було результатом нереалізованих очікувань зростання. “Протягом останніх двох років ми спостерігали періоди драматичного зростання. Щоб відповідати цьому зростанню та підтримувати його, ми найняли працівників для іншої економічної реальності, ніж та, з якою ми стикаємось сьогодні”, – написав Пічаї у листі.
IBM оголосила про скорочення штату на 1,5% – це близько 3900 посад. Але, на відміну від колег у Big Tech, IBM очікує зростання доходу за рік. Навіщо ж тоді звільняти співробітників? В компанії заявили, що рішення пов’язане з реорганізацією двох бізнес-підрозділів та “не засноване на показниках 2022 року або очікуваннях 2023 року”.
18 січня стало відомо, що Microsoft також звільнить працівників – загалом близько 10 000, тобто приблизно 4,5% від усього штату. Як зазначив генеральний директор Microsoft Сатья Наделла, якщо під час пандемії клієнти нарощували цифрові витрати, то нині вони оптимізують їх. Він також назвав очікування рецесії причиною “обережного та стратегічного позиціонування компанії”.
Salesforce у перші дні року заявила про те, що планує скоротити 8000 робочих місць, або 10% робочої сили. Також компанія має намір скоротити офісні площі, щоб зменшити витрати. Керівництво звинувачує у цьому “складне економічне середовище” та “більш виважені” рішення щодо купівлі споживачами.
А нещодавнє оголошення Spotify про скорочення 600 робочих місць виглядало аналогічно Meta. Генеральний директор Деніел Ек написав у своєму блозі, що в складних умовах “ефективність набуває більшого значення”. Він також визнав, що “був надто амбітним, інвестуючи перед зростанням доходу”.
Інші причини звільнень
Більшість технологічних компаній пояснюють свої рішення спадом після пандемії, надмірною кількістю працівників, високою інфляцією та процентними ставками. Але при цьому жодному із техногігантів не загрожує банкрутство. Тож є й інші фактори, які впливають на хвилю масових скорочень.
- Необхідність змін.
Галузь технологій відома постійними інноваціями та різкою зміною стратегій. Це призводить до того, що потреба в деяких спеціалістах і командах зменшується, натомість фінансування досліджень і розробок залишається в пріоритеті.
- Проблеми з доходами, а не витратами.
Джеффрі Пфеффер, професор Стенфордської вищої школи бізнесу, впевнений, що у компаній найчастіше немає проблем з витратами – у них проблеми з доходами. І скорочення співробітників не сприятиме збільшенню доходу, а навпаки, зменшить його.
- Інвестори переосмислюють оцінку інвестицій.
Майкл Кусумано, заступник декана Слоунської школи менеджменту Массачусетського технологічного інституту, вважає, що звільнення працівників пов’язані більше з інвесторами, ніж з результатами компаній. За його словами, коли дохід зростає на 20-30% за рік, за прибутком мало хто слідкує. Але оскільки період зростання припинився, інвестори стали більш обережними та змінили підхід до оцінки компаній.
Кусумано додав, що інвестори, швидше за все, зосередяться на показниках доходу на одного працівника. Через значну кількість нових співробітників під час пандемії цей показник різко знизився у великих технологічних компаній.
Загалом, рішення про масові звільнення – складні, вони можуть викликати спад у короткостроковій перспективі, особливо якщо рецесія принесе плоди. Проте іноді компанії змушені приймати такі рішення для забезпечення довгострокового успіху.