В рамках конференції Access2Finance від УАФІК, що відбулася 30 вересня, Лідія Кулиба, керівниця відділу фінансових та роздрібних досліджень CBR, представила результати дослідження компанії щодо стану справ у сегменті кредитування МСБ. FinTech Insider зібрав ключові цифри та факти у цьому матеріалі.
Кредитування бізнесу: ключові тренди
За даними CBR, в 2025 році банки стали менше відмовляти в кредитуванні мікро та малому бізнесу. А великий бізнес, навпаки, дещо скоротив користування кредитами цьогоріч.
Основним болем для бізнесу є вартість кредитування. І у випадку відміни пільгового кредитування лише 16% ФОПів та 35% великих юросіб готові кредитуватись на комерційних умовах.
Найбільшу потребу в кредитуванні відчуває малий бізнес, серед галузей – це агро, роздрібна торгівля та будівництво.
Банківське кредитування: основна аудиторія та найпопулярніші продукти
Як зазначається в дослідженні, з ростом бізнесу зростає частка тих, хто звертався за кредитуванням і успішно його отримував. Окрім того, цьогоріч банки почали менше відмовляти в кредитуванні малому бізнесу.
- 7% опитаних ФОПів зазначили, що отримали погодження кредиту в банку з першого разу, ще 3% залучили кредит, але не за першим зверненням.
- 3% ФОПів протягом останнього року отримали відмову в кредитуванні від усіх банків, до яких звертались.
- 84% опитаних малих бізнесів не звертались до банків за кредитами.
Найчастіше з метою отримання кредиту до банків звертаються такі галузі, як агро та оптова торгівля, а також промисловість (для ФОП) і роздрібна торгівля (для юросіб).
Так, серед опитаних малих підприємців, що зверталися до банківських кредитів:
- 34% – займаються виробництвом
- 26% – оптовою торгівлею
- 25% – агробізнесом
- 17% – транспортом
- 15% – роздрібною торгівлею
- 13% – будівництвом
- 10% – HoReCa
- 9% – IT
- 6% – іншими послугами
Овердрафт та кредитна лінія – найпопулярніші кредитні продукти серед усіх розмірів бізнесу. Кредит на обладнання, кажуть аналітики, стає популярним для бізнесів від 30 млн грн.
Загалом опитані ФОПи користувалися такими кредитними продуктами:
- овердрафт (5%)
- кредитна лінія (9%)
- кредит під заставу депозиту (1%)
- кредит на поповнення обігових коштів (5%)
- фінансування будівництва (1%)
- автокредитування (1%)
- кредит на обладнання (1%)
- кредит на енергозбереження (1%)
- інший інвестиційний кредит (1%).
Щонайменше 17% опитаних ФОПів зазначають, що використовують особисті кредити для бізнес-цілей. Причини для цього різні: відмова у кредиті для бізнесу, нижча відсоткова ставка, складний шлях перевірки бізнесу, швидше оформлення кредиту для фізособи тощо. При цьому найчастіше для цього підприємці використовують кредитну картку, рідше – розстрочку/оплату частинами або інший споживчий кредит.
Як МСБ вибирають банк для кредиту
Як зазначили респонденти, на першому місці при виборі кредиту має значення його вартість, і важливість цього параметру зростає в динаміці.
Основними критеріями вибору банку при залученні кредиту опитані ФОПи назвали:
- розмір % ставки по кредиту (23% опитаних)
- наявність вже відкритих рахунків у банку, тривала співпраця (13%)
- термін прийняття рішення щодо видачі кредиту (12%)
- банк є партнером державних пільгових програм кредитування (8%)
- надійність та довіра до банку (8%)
- розмір комісії при видачі кредиту (9%)
- максимальна сума кредиту (9%)
- ініціативність менеджерів банку (8%)
- кількість документів, необхідних для оформлення кредиту (6%)
- банк погодив кредит на потрібну суму, коли інші відмовили (5%)
- якісне обслуговування (5%)
- рекомендації друзів, колег (5%)
- зручне розташування відділення (4%)
- умови кредитування в цілому (4%)
- необхідність надавати заставу (0%)
Найбільше при взаємодії з банками підприємці скаржаться на вартість кредитування, повільні процедури прийняття рішень та негнучкість умов. І це не залежить від розміру бізнесу, зазначають аналітики. Також однією з проблем бізнеси називають неможливість вирішити питання дистанційно.
Чому малі та середні бізнеси відмовляються від банківських кредитів? Ключовим фактором, знову ж таки, залишається дороговизна кредитів – таку відповідь дали 41% опитаних ФОПів. Серед інших причин:
- достатність власних коштів бізнесу
- нестабільність в країні
- отримання кредиту – довга та бюрократична процедура
- страх не виплатити кредит
- необхідність надати заставу
- недостатність знань та інформації про банківські кредитні продукти
- негативний досвід звернення за кредитом та отримання відмови
- погана кредитна історія
97% опитаних ФОПів зазначили, що банк, в якому бізнес отримав кредит, є його основним банком. При цьому, чим менший бізнес, тим більше він прив’язаний до банку, що його кредитує.
Також результати опитування свідчать, що бізнес, який вже активно кредитується, саме за умовами кредитування буде обирати і наступний банк.

