Покоління Z, або зумери — це люди, народжені приблизно між 1997 і 2012 роками. Це найбільше покоління в історії, тож очевидно, що саме ця група споживачів суттєво впливає на різні сфери, і фінансова – не виняток. Які ж тенденції в банкінгу, інвестиціях та управлінні капіталом спрямовані на залучення покоління Z та що обов’язково потрібно враховувати банкам та іншим гравцям фінансового ринку?
Ключові цифри та факти
Покоління Z становить найбільшу частку населення світу – за різними оцінками, від 25% до 32%. Ще у 2019 році вони перевершили мілленіалів як найбільше покоління в історії.
Хоча зумери ще не досягли піку зайнятості, очікується, що до 2030 року вони становитимуть близько 30% світової робочої сили. Протягом наступного десятиліття покоління Z, як очікується, також стане найбільшою споживчою демографічною групою в історії, а її купівельна спроможність зросте до $12 трлн. Зумери також витрачають більше на душу населення, ніж будь-яке інше покоління того ж віку, що робить їхню лояльність до ритейлерів, брендів та банків ключовою.
Це покоління почало інвестувати раніше, ніж усі інші. Опитування Чарльза Шваба, проведене в 2024 році, показало, що зумери починають інвестувати в середньому у 19 років, тоді як середній показник для всіх інших поколінь становить 30 років. Інвестори покоління Z також набагато частіше використовують краудсорсинг для своїх інвестиційних ідей через соціальні мережі, а не консультуються з фінансовими фахівцями.
Особливості фінансової поведінки зумерів
За даними EY, 83% представників покоління Z віддають перевагу фінансовим послугам, що в першу чергу базуються на цифрових технологіях. Зумери цінують зручність та персоналізацію. Які ще особливості поведінки характерні для цього покоління?
- Фінансово підковані та активно керують своїми фінансами.
Покоління Z демонструє проактивний та стратегічний підхід до управління своїми фінансами. 48% мають кілька банківських рахунків, що свідчить про бажання розділяти кошти для різних цілей. Крім того, 44% активно досліджують різні банківські інструменти. - Звикли до кешбеків та цінують персоналізацію.
Опитування від EY розкриває схильність покоління Z до кешбеку та винагород. 46% опитаних обирають ті картки, які пропонують партнерські знижки та спеціальні пропозиції. Дослідження Mastercard також показало, що споживачі покоління Z вважають персоналізацію значно важливішою, ніж середньостатистичний споживач. Ексклюзивні скіни цифрових карток, аналіз щомісячних витрат з визначенням найпопулярніших категорій та персоналізовані пропозиції щодо управління бюджетом – це приклади того, що є важливим для молоді. - Відповідальний підхід до кредитування.
Дослідження Mastercard 2023 року зазначає, що 73% опитаних підлітків хочуть отримувати більше інформації про особисті фінанси, а 52% турбуються про фінансову безпеку та стабільність – що більш ніж удвічі більше, ніж серед представників старших поколінь. Дебетова картка найчастіше використовується зумерами для повсякденних транзакцій: по-перше, це простий і надійний інструмент, а по-друге, значна частина покоління Z ще не має кредитної історії. - Легше змінюють провайдера фінансових послуг.
Дослідження, проведене порталом PYMNTS, показало, що покоління Z набагато охочіше змінює банки, щоб отримати потрібні їм послуги — в два-три рази частіше, ніж їхні батьки, і в чотири рази частіше, ніж їхні бабусі та дідусі.
Як завоювати покоління Z: поради фінансовим установам
Адаптуючись до мінливих очікувань покоління Z, банки та фінтех-компанії можуть не лише задовольнити їхні потреби, але й створити довгострокову лояльність та співпрацю. На чому варто сфокусуватися:
Створення персоналізованого досвіду: щоб задовольнити потреби зумерів, банки повинні пропонувати інтуїтивно зрозумілий, mobile-first досвід із безшовною навігацією. Окрім того, персоналізація на основі штучного інтелекту підвищує залученість, надаючи індивідуальні рішення. І, нарешті, інтеграція з фінтех-компаніями створює фінансову екосистему, орієнтовану на кожну сферу життя.
Поєднання зручності та лояльності: банки можуть створювати колаборації з брендами, щоб пропонувати ексклюзивні винагороди та інтегровані платіжні рішення. Це підвищує лояльність покоління Z.
Трансформація фінансового консалтингу: банки можуть побудувати довіру з зумерами завдяки прозорій комунікації та пропонуванню чітких фінансових порад. Планування бюджету за допомогою інструментів на базі ШІ, врахування ESG принципів, що є дуже важливим для зумерів, інтерактивна фінансова освіта – все це дозволить будувати довірливі відносини з представниками покоління Z.
Підтримка фінансової дисципліни: банки можуть пропонувати гейміфіковані фінансові інструменти для заохочення заощаджень та фінансової дисципліни (інструменти бюджетування, інтегровані в застосунки, система винагород за регулярні операції тощо).
Переосмислення просування бренду: банки можуть співпрацювати з лідерами думок, які поділяють цінності покоління Z, для просування продуктів та побудови фінансової довіри. Вебінари та віртуальні челенджі допоможуть ефективно залучати та навчати молодь.
Розширення можливостей кредитування: щоб задовольнити фінансові потреби покоління Z, банки повинні пропонувати гнучкі кредитні ліміти та розглянути альтернативний кредитний скоринг, що розширить доступ для молоді, яка має обмежену кредитну історію. Одним із інструментів, що дозволяє це зробити, є відкритий банкінг.
Попит покоління Z на цифрові, гнучкі та персоналізовані банківські та фінансові рішення змінює галузь. Успіх банків та фінтехів залежатиме від вміння передбачити поведінку зумерів та надати такий досвід, який відповідає їхнім цінностям. Факт залишається незмінним – покоління Z трансформує фінанси.

