Протягом останніх тижнів клієнти ПриватБанку, які зареєстровані на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей, почали скаржитися на те, що банк вимагає від них актуалізувати персональні дані та надати відповідні документи з підтвердженням місця проживання. Мінреінтеграції розкритикувало державний банк за це та назвало такі вимоги “неприпустимими”. Спробуємо розібратись у ситуації.
Що сталося?
Клієнти ПриватБанку, місцем проживання яких є тимчасово окуповані території, почали скаржитися на те, що банк вимагає актуалізувати персональні дані. Зокрема за допомогою мобільного додатку Приват24 або на сайті фінустанови клієнтам треба оновити інформацію стосовно адреси проживання і додати документ, що підтверджує місце проживання. Як повідомляють громадяни, додатково банк може вимагати копії документів, зокрема, довідки про взяття на облік ВПО (навіть якщо такі дані вже надавалися банку або клієнт не має статусу ВПО). Якщо не виконати вимоги, ПриватБанк може заблокувати рахунки з 1 вересня.
ПриватБанк посилається на обов’язкові для банків процедури верифікації клієнтів, зокрема постанову НБУ №417 від 26.06.2015 про затвердження Положення Про здійснення банками фінансового моніторингу. Банк також пояснив, що просив клієнтів оновити інформацію з міркувань безпеки, а не задля блокування рахунків.
Також до описаної ситуації додалася загроза блокування рахунків ФОП, які зареєстровані за адресою, що належить до тимчасово окупованих територій. Але при цьому повідомлення отримали ФОПи, які мають податкову адресу на підконтрольній території. Ймовірно, банк сповістив підприємців за місцем реєстрації фізичної особи.
Реакція Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України
19 серпня відбулась нарада за ініціативою Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України стосовно “актуалізації даних”, яку проводить ПриватБанк. На зустрічі були присутні представники Приватбанку, Нацбанку, СБУ, інших органів державної влади, територіальних громад, представники національних та міжнародних організацій, у тому числі ГО Донбас СОС. Як зауважила віцепрем’єр Ірина Верещук під час наради, подібні вимоги банку та блокування рахунків є неприпустимими.
Мінреінтеграції звернулося до НБУ з проханням розібратися в ситуації, що склалася, та вжити заходів реагування. А також безпосередньо до ПриватБанку з вимогою вжити заходів щодо припинення актуалізації даних та масового блокування рахунків клієнтів, реєстрація місця проживання яких є тимчасово окуповані території України, зокрема в Донецькій та Луганській областях.
Реакція ГО Донбас СОС
Правозахисники Донбас SOS під час наради з представниками ПриватБанку закликали скасувати вимогу “актуалізувати дані”.
Відповідь ПриватБанку
Як повідомив банк на своєму сайті, він тісно співпрацює з Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України та Донбас SOS задля того, щоб зробити процедуру актуалізації даних клієнтів з ТОТ максимально зручною та доступною.
Також повідомляється, що банк і надалі працюватимемо з урядом, НБУ та неурядовими організаціями задля вдосконалення обовʼязкових для банків процедур верифікації клієнтів, які через війну опинилися на тимчасово окупованих ворогом територіях чи змушені евакуюватися у безпечні регіони країни.