12 листопада в Києві відбулася щорічна конференція Digital Banking 2025, організована Українською асоціацією фінтех та інноваційних компаній. Основними темами заходу стали штучний інтелект у фінансовому секторі, цифрова трансформація банків, відкритий банкінг і майбутнє платежів. FinTech Insider як медіапартнер конференції зібрав ключові інсайти в матеріалі.
Як ШІ трансформує банківський сектор: бачення регулятора
Голова правління УАФІК Ростислав Дюк провів відкрите інтерв’ю з заступником голови Нацбанку Олексієм Шабаном. Як зазначив представник регулятора, одним із викликів при впровадженні штучного інтелекту є масштабування. Адже можна розробляти та тестувати різні рішення на базі ШІ, проте їх масштабування вимагає певної платформи.
Також ключовими викликами використання ШІ з позиції НБУ є належний захист інформації та конфіденційності, етичне використання ШІ, розвиток інфраструктури і кваліфікованих спеціалістів зі штучного інтелекту.
Наразі, за словами Олексія Шабана, регулятор розробляє рекомендації з використання ШІ фінансовими установами.

Не ШІ єдиним: глобальні тренди цифрового банкінгу
Хосе М. Морено де Барреда, фахівець з глобальних цифрових фінансів в IFC, розповів про тренди цифрового банкінгу в світі. Перш за все, звісно, набирає обертів тренд штучного інтелекту – більше 60% банків наразі впроваджують рішення на базі генеративного ШІ. Ця технологія вже змінює операційні процеси, скоринг, комунікацію з клієнтом. Аналізуючи дані по транзакціях, ШІ може передбачити майбутні потреби споживача, що дозволить банку запропонувати відповідний продукт для задоволення цієї потреби.
Другий тренд – вбудовані фінанси (Embedded Finance). З одного боку, зазначає експерт, зростає кількість суперапів і цифрових гаманців. Обсяг транзакцій, здійснених через цифрові гаманці, досягне $16 трлн до 2028 року. З іншого боку, розширюються екосистеми, пропонуючи споживачам фінансові сервіси (кредит, страховку, платежі) в нефінансовій точці продажу.
І, нарешті, тренд кібербезпеки не втрачає актуальності. Як зазначив Хосе М. Морено де Барреда, “довіра – це нова валюта”. Тож банки та небанківські фінансові компанії повинні відводити кіберзахисту центральну роль у своїх стратегіях.
Цифрова трансформація фінансового сектору: основні напрямки
Перша панельна дискусія зібрала представників провідних гравців фінансового сектору України. Дмитро Мусієнко, член правління з питань роздрібного бізнесу ПриватБанку, навів деякі цифри з дослідження Boston Consulting Group щодо переваг впровадження ШІ банками. Зокрема, завдяки використанню інструментів ШІ щорічний дохід банків може потенційно зрости на $370 млрд, а витрати – скоротитися на 30-40%.
Щодо ПриватБанку, то він впроваджує пілотні ШІ-проєкти, перш за все для покращення обслуговування клієнтів. Це чат-боти, кол-центри, програма лояльності. “Питання в тому, як швидко банки почнуть масштабувати ШІ-рішення, щоб бути переможцями на ринку”, – зазначив Дмитро Мусієнко.
Антон Тютюн, заступник голови правління Ощадбанку, розповів, що майже 80% клієнтських запитів у банку вже опрацьовує ШІ-робот Софія. Ощадбанк також запустив платформу від IBM на базі ШІ для моніторингу. За словами Антона Тютюна, безпека є одним із пріоритетних напрямків впровадження ШІ.
ПУМБ, у свою чергу, будує масштабну ШІ-платформу для всіх процесів у банку. Про це розповів Дмитро Поліщук, заступник голови правління ПУМБ. Так фінустанова вирішила проблему масштабування технології у всіх процеси. Також Дмитро розповів, що кожен працівник банку в кожному підрозділі вже застосовує штучний інтелект як допомогу у виконанні своїх функцій.
Дмитро Поліщук додав, що штучний інтелект – це можливість для ПУМБ позмагатися за клієнта з такими великими гравцями банківського ринку, як ПриватБанк і Ощадбанк. Головним при цьому є кіберзахист і дотримання комплаєнс-вимог.
Небанківські фінустанови на панельній дискусії представляв Олексій Рубан, директор з інновацій NovaPay. Він також погодився, що ШІ має впроваджуватися у кожен підрозділ всіх компаній – як банків, так і фінтехів. За його словами, в NovaPay для цього проводять навчання персоналу.

Друга панельна дискусія сфокусувалася на платежах, зокрема відкритому банкінгу, ШІ та баченні майбутнього. Євгеній Білодід, директор з цифрових рішень Visa в регіоні Східної і Південно-Східної Європи, Центральної Азії та Кавказу, розповів, що компанія Visa інвестувала понад $3 млрд за останні 10 років у штучний інтелект. Нині ж компанія бачить найбільший потенціал у розвитку агентного ШІ – саме ШІ-агенти, за словами Євгенія, можуть в перспективі забрати на себе всі платежі.
Ігор Горін, керівник зі стратегічного розвитку UPC, піддав сумніву цей прогноз, додавши, що до Agentic Commerce є багато питань щодо безпеки. Тому поки що цей тренд не може “взірвати” ринок. А от відкритий банкінг, зазначив Ігор, дійсно може суттєво похитнути картковий бізнес і змінити ринок. А використання ШІ разом з відкритим банкінгом дозволить повністю змінити клієнтський досвід.
Безпека стала одним із ключових фокусів цієї панельної дискусії. Як зазначила Анна Тігіпко, СЕО izibank, на тлі стрімкого розвитку штучного інтелекту та біометричних рішень розвиваються і такі види шахрайства, як дипфейки. Водночас Сергій Макаренко, керівник напрямку торгових рішень ПриватБанку, додав, що в майбутньому саме біометрія зможе замінити не лише пластикові картки, які й так практично не використовуються, а й смартфони.
Третя панельна дискусія була присвячена цифровій трансформації роздрібного бізнесу банків. Як зазначив Андрій Кашперук, заступник голови правління з питань роздрібного бізнесу UKRSIBBANK BNP Paribas Group, трансформація означає адаптацію до зовнішніх змін, і це постійний процес. І йдеться не лише про технології, а й зміну клієнтського досвіду, нові регуляції та зростання конкуренції з боку фінтехів.
Інна Тютюн, членкиня правління Sense bank, акцентувала на двох актуальних трендах, що змінюють роздрібний бізнес Сенс Банку: Embedded Finance та відкритий банкінг. Банк працює над тим, щоб у співпраці з партнерами (не лише ритейлерами) надавати клієнтам безшовний сервіс покупок. Цьому сприятиме і відкритий банкінг, нові продукти на базі якого зараз тестує банк.

