Інвестиції є важливою складовою успіху стартапу. Доступ до фінансових ресурсів дає можливість розширювати команду, залучати більше маркетингових інструментів, тестувати свій продукт і навіть виходити на нові ринки. Проте в умовах конкуренції та обмеженості ресурсів привернути увагу інвесторів може бути нелегко.
Ми зібрали ключові поради щодо того, коли починати залучати інестиції, де шукати інвестора та чим його зацікавити. З порадами нам допомогла Марина Павлюк, генеральна директорка Glovo в Україні. Компанія відома своєю програмою для стартапів під назвою Glovo Startup Lab.
На якому етапі залучати інвестиції та з чого почати
Перш ніж шукати інвесторів, стартап повинен провести детальний аналіз ринку, на якому планує працювати (конкурентів, їх сильних і слабких сторін, умов на ринку). Також важливо підготувати якісний бізнес-план: він повинен складатися з фінансових прогнозів, стратегії виходу на ринок, планів розвитку, маркетингового плану.
Підготуйте презентацію продукту (pitch deck): коротке, але інформативне представлення стартапу, яке включає знайомство з командою, демонстрацію того, як запропонована ідея розв’язує конкретну проблему та як стартап планує заробляти на цьому кошти, а також методи залучення клієнтів та масштабування бізнесу надалі.
За словами Марини Павлюк, немає універсального рецепта щодо того, на якому етапі залучати інвестиції — багато залежить від специфіки проєкту. Але є ключові параметри готовності, на які потенційний інвестор завжди звертатиме увагу.
Перший і найважливіший крок — це виношена ідея. Не просто концепція “а що якби”, а чітке розуміння продукту, детально розписаний MVP та продумана модель монетизації. Саме MVP і монетизація — це ключові параметри успіху на старті розмов з інвесторами, каже Марина.
“З таким фундаментом вже можна починати діалог з потенційними інвесторами — з тими, хто загориться ідеєю, побачить у ній додану вартість і захоче допомагати її розвивати. Спочатку порадою та експертизою, згодом — можливо, і фінансово”, – додає CEO Glovo в Україні.
Важливо: йти просити гроші, коли ще немає виношеної ідеї, чіткого MVP та історії з монетизацією — як правило, не успішно. Інвестор має бачити не лише мрію, а й конкретний шлях до її реалізації.
Марина Павлюк, генеральна директорка Glovo в Україні
Де шукати інвесторів
Існує безліч різних каналів та платформ, які допомагають стартапам знайти потрібну фінансову підтримку. Вибір правильного джерела залежить від етапу розвитку бізнесу, його специфіки та типу інвестицій, які потрібні.
Інвестиційні платформи та акселератори – один із найпопулярніших напрямів пошуку інвестора. Онлайн-платформи дозволяють представити свій бізнес потенційним інвесторам з різних куточків світу, а акселератори відкривають доступ не лише до інвестицій, а й можливостей менторства та широкої мережі контактів.
Також засновникам стартапів необхідно відвідувати стартап-заходи та брати участь у різноманітних програмах, спрямованих на підтримку проєктів. Це можуть бути конкурси, пітчинг-дні, спеціалізовані форуми, що збирають венчурних капіталістів, бізнес-ангелів та представників інвестиційних фондів.
Україна має кілька платформ для залучення венчурних інвестицій, які сприяють зв’язку стартапів та інвесторів. Серед них, зокрема: Ukrainian Startup Fund, UVCA (Ukrainian Venture Capital and Private Equity Association), UNIT.City, Ukraine-Moldova American Enterprise Fund, AVentures Capital та ін.
Інвесторів можна знайти у найнесподіваніших місцях — це не завжди формальні зустрічі в офісах, каже Марина Павлюк. Інституційні інвестори — венчурні фонди, інвестори пре-сід рівня — найперший варіант. Але вони вимагають серйозної підготовки: формалізації, структуризації, професійної корпоративної подачі. “Їхня планка з точки зору якості ідеї та її презентації висока, бо вони пропускають через себе величезну кількість проєктів. Тому там і конкуренція вища”, – аналізує експертка.
Але також є підприємці та бізнес-ангели, які готові інвестувати. Часто це більш доступний і гнучкий варіант на ранніх етапах для стартапів. За словами Марини, це можуть бути підприємці з вашої мережі, знайомі через знайомих, люди, яких ви зустрічаєте на галузевих заходах, конференціях, стартап-івентах.
Моя порада: не бійтеся ділитися своєю ідеєю зі світом. Так ви отримуєте фідбек, корисні знайомства, а іноді й несподівані пропозиції підтримки від тих, хто вірить у ваше бачення.
Марина Павлюк, генеральна директорка Glovo в Україні
Як зацікавити інвестора: поради експертки
Генеральна директорка Glovo в Україні поділилась ТОП порадами для стартапів, які планують пошук інвесторів.
1. Дайте виношену ідею
“Тут немає rocket science. На стартап-конкурсах я часто бачу проєкти, де ідея десь є, але вона не підготовлена — надто романтизована, теоретична, “на поличці”. І стає зрозуміло, що людина сама ще не готова лідити та розвивати реальний бізнес”, – зазначає Марина Павлюк.
Виношена ідея — це:
- Чітко сформульований продукт
- Адекватний MVP
- Продумана монетизація
- Засновник, який готовий операційно вкладатися, а не лише романтично-ідейно мріяти
2. Заразіть інвестора своєю вірою
“Я знаю безліч історій — від ідеальних багатогодинних пітчів до швидких розмов, які “зачепили”. Що їх об’єднує? Людина, яка заражає ідеєю. Інвестор бачить перед собою не мрійника, який літає в хмарах, а того, хто реально хоче, бачить шлях і — ключове — вірить, що це можна зробити”, – ділиться Марина.
Більшість історій успіху, де стартапи залучали великі гроші та виростали, драйвляться саме цією вірою інвестора: “Точно ця людина може це зробити, і це крута ідея”.
3. Шукайте особистий та ідейний лінк
Обговорюйте свою ідею з тими, з ким у вас є особистий чи ідейний зв’язок, кому ви довіряєте. “Інвестиції — це не лише про гроші, а й про довіру, спільне бачення та готовність йти разом через виклики. Коли є цей лінк — все решта будується набагато органічніше”, – додає наша експертка.

