Sense Bank та Kyiv IT Cluster провели другу зустріч у межах проєкту «ШІФТ». Цього разу фокус дискусії — освіта та вплив штучного інтелекту на навчальні практики, викладання й управління освітніми процесами. Подія відбулась 9 вересня у креативному просторі Sense Hub Kyiv.
Захід розпочав Сергій Ящук, CEO Kyiv IT Cluster (KITC) та PLATFORMA. У своєму виступі він значив: «Серед проєктів Kyiv IT Cluster — Kyiv IT Skills наразі є флагманським і поєднує технології, освіту та ринок праці. Освіта без ринку — це теорія; ринок без освіти — дефіцит кадрів. Ми поєднуємо обидві сторони. Компанії мають приходити в університети з реальними задачами, даними, менторством та інтернатурами. Що нам потрібно від спільноти, щоб підтримувати високу якість освіти та підготовку висококваліфікованих кадрів? Університети — подавайтеся на підключення DLI через Kyiv IT Cluster. Компанії — надавайте кейси, дані та наставництво. Партнери — підтримуйте лабораторії, викладачів і наші освітні програми. Студенти — долучайтеся до програм і вимагайте практики від своїх університетів».
Учасники події почули реальні кейси впровадження ШІ в освіті від державних і приватних навчальних закладів.
- Оксана Стоєцька, засновниця бренду Inventor: «Робототехніка — це ідеальна освітня платформа XXI століття. Вона не лише навчає дітей користуватися технологіями, а й формує критичне, аналітичне та системне мислення. Коли учні створюють роботів, вони застосовують знання з науки, технологій, інженерії, математики й програмування, вчаться ухвалювати рішення, брати відповідальність і знаходити вихід у складних ситуаціях. Це поєднання навчання та задоволення, яке допомагає виховати покоління новаторів і творців майбутнього».
 - Ярослав Корнага, декан факультету інформатики та обчислювальної техніки КПІ ім. Ігоря Сікорського, розповів про те, як університет інтегрує ШІ у навчання. Спікер поділився результатами опитувань серед студентів, викладачів та роботодавців. Виявилося, що 22% викладачів вважають: університету бракує інструментів, аби оцінити вплив ШІ на навчальні результати, а лише 16% викладачів уже застосовують його для створення завдань і тестів. Студенти ж зізнаються, що активно користуються ШІ у виконанні лабораторних робіт, особливо першокурсники-програмісти. Це ставить нові виклики перед університетом — від питань академічної доброчесності до пошуку сучасних методів оцінювання.
 - Олег Мельничук, Product Manager компанії Artellence, поділився своїм досвідом роботи з ШІ, який він використовує щоденно з 2023 року. У своєму виступі спікер акцентував на практичному застосуванні ШІ в навчанні та роботі, презентував інструменти, які регулярно використовує — серед них Perplexity, Zotero та Notebook LM. Олег також звернув увагу на результати досліджень, які показують, що 88–92% студентів хоч раз використали ШІ для навчання, а 40% з них просили отримати готову відповідь без роздумів. Водночас він наголосив на ризиках: надмірне використання LLM може знижувати рівень критичного мислення, креативності та підвищувати вразливість до маніпуляцій. Проте, як свідчать нейровізуалізаційні дослідження MIT, учасники, які спочатку працювали самостійно, а потім залучили ШІ, демонстрували сплеск мозкової активності — вони краще інтегрували допомогу, зберігаючи глибину мислення. Головний меседж — справа не в ШІ, а в підході: «Спершу думай сам, потім питай ШІ».
 
Завершальною частиною події стала панельна дискусія, яку модерував Юрій Петрушенко, директор Фонду Президента України з підтримки освіти, науки та спорту.
У дискусії взяли участь:
- Віталій Сандул (керівник ІТ-напряму Освітнього холдингу А+) наголосив: «ШІ змінює логіку освіти: школа вже не просто дає знання, а формує компетенції для життя у світі, де AI — базовий інструмент. Учні мають виходити готовими створювати стартапи, працювати глобально чи продовжувати навчання світового рівня. В А+ ми вибудовуємо програму так, щоб діти були не споживачами, а творцями технологій.».
 - Володимир Кисиленко (CTO та керівник EdTech департаменту Освіторія) підкреслив: «Розвиток штучного інтелекту — це і можливості, і ризики. Освіта повинна навчити дітей не боятися ШІ, а правильно ним користуватися».
 - Олександр Ярусевич (CPO, co-founder at BUKI) розповів про плани компанії щодо використання ШІ для розвитку платформи репетиторів: «Ми хочемо зробити так, щоб кожен учень отримував максимально персоналізовану допомогу від викладача». Окремо він зазначив, що в BUKI штучний інтелект уже замінив методистів, які раніше відбирали репетиторів, що дозволило зробити процес швидшим та ефективнішим.
 
Наступна зустріч у межах «ШІФТ» відбудеться найближчим часом та буде присвячена новій сфері застосування штучного інтелекту.

