Олександр Драгін, CIO Sense Bank
За прогнозами ООН до 2033 року ринкова вартість штучного інтелекту досягне 4,8 трильйона доларів, що дозволить технології стати рушійною силою цифрової трансформації. При цьому доступ до інфраструктури та експертизи в галузі штучного інтелекту залишиться зосередженим у кількох країнах, переважно в США та Китаї. Тож ООН застерігає від появи технологічного розриву, а ще – скорочення робочих місць серед людей, відсутності правового врегулювання роботи з ШІ у багатьох країнах світу.
Прогноз авторитетної організації звучить стурбовано, але стримано. На відміну від сценарію розвитку ШІ від некомерційного AI Futures Project. Ці хлопці вважають, що до 2027 року штучний інтелект диктуватиме майбутнє людству: обманюватиме уряди, підпорядкує армію роботів й розпочне захоплення галактики…
Направду, яким буде цифрове життя за кілька років прогнозувати можна, але без позиції істини в останній інстанції, бо ми, особливо в Україні, живемо у надто турбулентний час, щоб бути у чомусь впевненими. Тому головним залишається те, що ми можемо робити зараз, щоб надавати кращий сервіс, бути ближчими до потреб клієнтів, захищати дані тощо. Далі – про причини не боятися ШІ, бо прогрес не любить слабкодухих.
1. ШІ – корисний інструмент
Попри страхи щодо неконтрольованості моделей, більшість рішень на базі ШІ – це вузькоспеціалізовані системи, налаштовані на чіткі функції: класифікацію даних, виявлення шахрайств, обробку запитів. Їхня ефективність напряму залежить від того, як і ким вони налаштовані. Як із хірургічним скальпелем – не інструмент винен у можливих пораненнях. Так само і з ШІ: він може підвищити якість обслуговування, пришвидшити операції, зменшити ризики, якщо його застосовують обачно й відповідально.
2. Перерозподіл робочих місць і апскіллінг
У короткостроковій перспективі до того людські професійні функції справді можуть автоматизуватися. Але водночас зростатиме попит на нові ролі: аналітиків даних, тренерів моделей, спеціалістів з етики ШІ. За оцінками експертів, попит на фахівців, які розуміють як бізнес, так і технології, зростатиме в геометричній прогресії. Тож це може бути простором не для звільнень, а професійної переорієнтації.
3. Дані можна захищати й використовувати одночасно
Одне з важливих рішень, що допомагає розв’язати конфлікт між конфіденційністю і доступністю даних – це синтетичні дані. Їх створюють за допомогою алгоритмів, які моделюють реальні патерни без копіювання особистої інформації. Це особливо цінно для банкінгу в плані тренування моделей без розкриття жодного реального рахунку клієнта.
4. Контроль над ШІ цілком реальний
Так, банківський сектор завжди буде обережним. Та навіть за цієї обережності ШІ уже виконує критично важливі функції: від протидії шахрайству до кастомізації клієнтського досвіду. Основні ризики, які описують зокрема експерти з ШІ однієї з найбільших у світі юридичних компаній Dentons – це непрозорість алгоритмів (black-box effect), складність контролю за їхнім навчанням, регуляторна невизначеність. Але і на це вже є відповідь: аудит моделей, explainable AI, інституційна політика етичного впровадження.
5. Прогрес іде швидше за страх
За даними американської консалтингової групи CCG Catalyst, топменеджери банківської галузі вважають штучний інтелект, цифрову валюту та BaaS (banking as a service) трьома головними технологічними інноваціями, які змінять ландшафт фінансових установ у наступне десятиліття. Експерти прогнозують, що у світі до 2020 року 70% банківських процесів міститимуть елементи ШІ. Водночас нині лише 15% установ мають чітку стратегію з управління ризиками, пов’язаними з ШІ.
Це не причина зупинятися, а виклик, що мотивує працювати на випередження: формувати політики, навчати команди, тестувати рішення, щоб не боятися ШІ, а використовувати як конкурентну перевагу.

