У січневому опитуванні бізнес погіршив оцінки поточних результатів та перспектив своєї діяльності, а індекс очікувань ділової активності (ІОДА) впав до локального мінімуму 41 пункт. До квітня зберігалася позитивна тенденція, індекс досягнув 52,3 пункту, але результати травневого опитування свідчать про повернення негативної динаміки.
Як зазначається у релізі Національного банку, у травні 2024 року ІОДА знизився до 48 пунктів. Значення індексу нижче 50 вказує на негативні очікування бізнесу. Низка факторів ускладнила економічну активність та вплинули на погіршення очікувань підприємств усіх секторів, які беруть участь у щомісячних опитуваннях НБУ.
На погіршення настроїв вплинули посилення інтенсивності бойових дій та обстрілів інфраструктури, дефіцит електроенергії, зростання виробничих витрат через високі ціни на пальне та здорожчання логістики, слабкий інвестиційний попит, погіршення курсових очікувань, дефіцит кваліфікованих кадрів та невизначеність щодо перебігу бойових дій і умов мобілізації.
Травневе опитування НБУ зафіксувало погіршення ділових очікувань в усіх секторах української економіки на тлі посилення негативного впливу факторів безпеки, витрат та попиту. Секторальні індекси погіршилися в усіх галузях: у промисловості — до 48,8 з 51,7, у торгівлі — до 47,7 з 51,8, у будівництві — до 49,8 з 53,4, у сфері послуг — до 47,2 з 53,1.
Промислові підприємства послабили позитивні очікування щодо обсягів виробництва, нових замовлень та експорту. Торговельні компанії прогнозували суттєве зменшення товарообороту та обсягу закупівель. Будівельники знизили оцінки щодо зростання обсягів будівництва та нових замовлень. Компанії сфери послуг значно послабили оцінки щодо обсягу наданих послуг та нових замовлень.
Ситуація на ринку праці залишається непростою. Лише будівельники очікували на незначне збільшення чисельності працівників, тоді як керівники інших секторів прогнозували подальше скорочення персоналу, особливо у сфері послуг.
В опитуванні взяли участь 449 підприємств, з яких 44,9% — промислові компанії, 29,2% — сфери послуг, 21% — торгівлі, 5% — будівництва. За розміром 30,8% респондентів — великі підприємства, 28% — середні, 41,2% — малі.