Закон ЄС про цифрові ринки (Digital Markets Act, або DMA), прийнятий у 2022-му, вступив у силу минулого року, а днями підійшов термін виконання закону. Це означає, що Європейська комісія, виконавчий орган ЄС, почала вживати заходи проти компаній, які порушують правила.
Закон про цифрові ринки передбачає суттєві зміни насамперед для американських техногігантів і має на меті зробити ринки цифрового сектору більш справедливими, конкурентоспроможними та доступними для невеликих інтернет-компаній, які нерідко скаржилися на антиконкурентну практику з боку великих гравців.
Експерти зазначають, що новий закон ЄС може сприяти аналогічним змінам і в інших країнах, зокрема у США та Великій Британії.
Що новий закон означає для Big Tech?
Закон ЄС про цифрові ринки в першу чергу впливає на техногігантів США, таких як Alphabet, Amazon, Apple, Мета, Microsoft, а також китайську ByteDance. Правила встановлюють суворі обмеження для так званих “гейткіперів” – фірм, які займають провідні позиції на відповідному ринку, з ринковою капіталізацією щонайменше 75 мільярдів євро і мають від 45 мільйонів активних кінцевих користувачів щомісяця в ЄС. Гейткіпери надають такі онлайн-послуги, як, наприклад, пошукові системи, магазини додатків, онлайн продажі, месенджери.
Серед нових зобов’язань для гейткіперів, встановлених DMA:
- дозволяти третім особам взаємодіяти з власними службами в певних ситуаціях;
- дозволити своїм бізнес-користувачам отримувати доступ до даних, які вони генерують під час використання платформи;
- дозволити своїм бізнес-користувачам просувати свою пропозицію та укладати контракти зі своїми клієнтами за межами платформи гейткіпера;
- не надавати перевагу послугам і продуктам, пропонованим самим гейткіпером, перед аналогічними послугами або продуктами, що пропонуються третіми сторонами на платформі.
Як приклад – Google не може змусити користувачів вибирати його пошукову систему на телефонах Android під час налаштування своїх пристроїв і має показувати альтернативи, як-от DuckDuckGo або Ecosia. Деякі застосунки для обміну повідомленнями, як-от Facebook Messenger, також повинні зробити свої сервіси сумісними зі сторонніми службами обміну повідомленнями, щоб користувачі могли надсилати повідомлення людям, використовуючи альтернативні продукти. А компанії з магазинами застосунків повинні дозволити конкуруючим додаткам з’являтися на своїх платформах.
Відповідно до DMA Apple вперше дозволила альтернативні магазини додатків на iPhone. Цього тижня ЄС оштрафував техногіганта на суму понад 1,8 мільярда євро за порушення правил конкуренції після розслідування діяльності App Store. ЄС вважає, що Apple порушила закон, не даючи розробникам додатків можливості інформувати користувачів iOS про альтернативні та дешевші послуги підписки на музику.
Як бачимо, закон уже діє. Компанії, які постійно його порушують, можуть зіткнутися зі штрафами в розмірі до 10% їх глобального річного доходу.
Як новий закон вплине на громадян ЄС?
Користувачі Android тепер можуть вибрати, яку пошукову систему використовувати за замовчуванням, а користувачі iPhone можуть вибрати, який браузер їм більше до вподоби. Європейці побачать екрани вибору на своїх пристроях.
Ідея полягає в тому, щоб людей не підштовхували до використання браузера Safari від Apple або пошуковика Google. Але менші гравці все ще хвилюються, що вони можуть опинитися в гіршій ситуації – на їх думку, користувачі будуть притримуватися того, до чого звикли, адже вони можуть нічого не знати про альтернативні варіанти.
Тож тепер Ecosia, наприклад, наполягає на тому, щоб Apple і Google включили більше інформації про конкуруючі сервіси на екрани вибору.
Також менші компанії кажуть, що всі ці нововведення додають складнощів користувачам, оскільки останнім доводиться робити більше кроків і кліків, перш ніж зробити вибір.