Інноваційна система мобільних платежів BLIK працює в Польщі з 2015 року. Перший мільйон клієнтів компанія підключила вже за шість місяців після запуску. У 2019 році кількість транзакцій BLIK перевищила кількість переказів, здійснених із платіжними картками у польському інтернеті. У 2022-му платіжна система обробила 1,2 млрд транзакцій – це більше, ніж за два попередні роки разом. Того ж року BLIK отримав 46,2 млн євро доходу та 20,2 млн євро чистого доходу.
Завдяки зручності та швидкості ця система є однією з найпопулярніших не тільки для p2p-переказів, а й для онлайн-платежів, а також оплат в роздрібних магазинах. Часто BLIK замінює POS-термінал невеликим торговцям. При цьому, як виявилося, система не має єдиного стандарту щодо даних користувачів. В одних банках одержувач переказу отримує лише такі стандартні дані, як ім’я чи номер рахунку відправника, в інших – усі дані, включаючи адресу проживання.
Популярні та неанонімні перекази
Зараз BLIK підтримують 18 польських банків, серед яких найбільші в країні PKO Bank Polski, Santander Bank Polska, BNP Paribas; mBank; Bank Pekao; Credit Agricole та інші. Кількість користувачів переказів нараховує вже більше ніж 11 мільйонів. Як зазначають аналітики фінансового порталу Bankier.pl, у багатьох невеликих сервісних і торгових точках це один із найпопулярніших способів оплати, особливо в тих, де немає POS-терміналу. Наприклад, торговці на ринку, сувенірний кіоск чи навіть тату-салон. Якщо в Україні такі продавці досі пропонують здійснити переказ на картку, то в Польщі перевага надається BLIK – переказ через цю систему зазвичай швидкий, як і оплата карткою, при цьому одержувач отримує кошти відразу.
Однак варто звернути увагу на ті дані відправника, які отримує одержувач переказу разом із грошима. В деяких банках це стандартні ім’я, дата та сума переказу, в інших, окрім цього, повідомляється ще й адреса проживання. Як результат, BLIK пропонує одержувачу переказу набагато ширший спектр даних, ніж карткова або готівкова транзакція.
Що кажуть польські банки?
Як зазначають у компанії Polski Standard Płatności, що є оператором BLIK, кожен банк самостійно приймає рішення щодо поширення інформації про відпраника переказу відповідно до чинних норм законодавства і внутрішніх положень.
Зокрема, mBank, посилаючись на статтю 4 Регламенту Європейського Парламенту і Ради (ЄС) № 2015/847 про інформацію, що супроводжує грошові перекази, вважає за необхідне розкривати такі дані платників, як номер рахунку, ім’я та прізвище, а також адреса.
Серед інших банків:
- ING: одержувач отримує ім’я відправника переказу та номер рахунку, а номер телефону маскується;
- Credit Agricole: номер рахунку та ім’я відправника, назва переказу, сума переказу;
- BNP Paribas: інформація про номер рахунку платника, а також ім’я, дата, назва переказу та сума;
- PKO Bank Polski: ім’я, прізвище та номер банківського рахунку відправника переказу, його номер телефону;
- Pekao: якщо відправник та одержувач є клієнтами Pekao, одержувач бачить дані відправника такі ж, як і під час внутрішнього переказу: ім’я, прізвище, номер рахунку та адресу відправника. Якщо банки різні, то передається така інформація: ім’я та прізвище відправника, номер рахунку та частково прихований номер телефону.
Отже, як бачимо, при здійсненні p2p-переказів за допомогою популярної у Польщі системи BLIK одержувач переказу може отримати різний обсяг даних про відправника в залежності від обслуговуючого банку. Тож варто пам’ятати, що такий сервіс не тільки не забезпечує анонімність відправника, а й дозволяє отримати доступ до особистих даних деяким особам або компаніям.