Микита Гречина, старший юрист SBSB Fintech Lawyers
У зв’язку з нещодавньою публікацією Радою з фінансової стабільності (FSB) звіту про пропоновані рамки міжнародного регулювання криптовалютної індустрії, що став результатом дослідження FSB цієї теми за дорученням G20, деякі учасники ринку також висловили свої думки щодо цієї актуальної теми.
FSB пропонує, щоб “ефективні системи регулювання та нагляду ґрунтувалися на принципі “та сама діяльність, той самий ризик, те саме регулювання”. Такий підхід означає, що правила, які застосовуються до традиційних фінансових установ, мають бути застосовані й до компаній, які працюють у криптовалютній індустрії та надають аналогічні послуги з еквівалентними економічними функціями. Однак деякі особливості, пов’язані з функціонуванням криптовалютної індустрії, безумовно, також мають бути враховані.
19 жовтня 2022 року головний виконавчий директор однієї з найбільших криптовалютних бірж FTX Сем Бенкман-Фрід (СБФ) опублікував свою думку про можливе регулювання криптовалютної індустрії, а також деякі пропозиції про те, як зробити його ефективним.
Пропозиція SBF зосереджена на семи фундаментальних аспектах галузі:
- Кібербезпека і підзвітність.
- Лістинг активів і визнання деяких криптовалют як цінних паперів.
- Токенізація традиційних цінних паперів.
- Захист клієнтів, розкриття інформації та відповідність вимогам.
- Санкції, дозвільні списки і блок-листи.
- DeFi.
- Стейблкоїни.
Нижче наводиться короткий опис кожної із запропонованих категорій регулювання криптовалютної галузі.
- Кібербезпека та підзвітність. Пропонується створити спеціальний список блокчейн-гаманців, які пов’язані з порушеннями безпеки, і додати їх до публічного переліку підозрілих адрес. Захист клієнтів у разі зломів має бути пріоритетом. Баланс між програмами bug bounty і реальними зломами можна знайти в стандарті під назвою “5-5”, відповідно до якого, хакер повинен повернути 5% вкрадених активів жертві протягом 24 годин після злому. Кошти, що залишилися, мають вважатися щедрою винагородою за знайдений баг.
- Лістинг активів і визнання деяких криптовалют як цінних паперів. Криптовалютні платформи повинні проводити над криптовалютами тест Howey (тест зі справи Верховного суду США, який використовується для визначення того, чи кваліфікується інструмент як “інвестиційний контракт” для цілей Закону США про цінні папери). За негативного результату криптовалюта може вважатися не цінним папером, за умови відсутності протилежного рішення суду відповідної юрисдикції. Криптовалютні біржі також можуть публікувати огляд активів, що торгуються на платформі, де буде вказано статус токенів.
- Токенізація традиційних цінних паперів. Ринок традиційних акцій несе в собі розрахунковий ризик, який виникає через довгий ланцюжок суб’єктів, що беруть участь в угоді на ринку цінних паперів. Це створює загрозу того, що деякі брокери, які мають низький запас регулятивного капіталу, можуть бути не в змозі розрахуватися за прибутком великої кількості роздрібних інвесторів в аналогічних випадках, що мали місце під час зростання акцій AMC Entertainment Holdings, Inc. (AMC) або GameStop Corp. (GME) у 2021 році. Розрахунки за угодами з токенізованими акціями можуть проводитися практично миттєво, фактично усуваючи з угоди розрахунковий ризик. Однак необхідно розробити правила їх випуску, реєстрації, розкриття інформації, клірингу та зберігання.
- Захист клієнтів, розкриття інформації та придатність. СБФ закликає до того, щоб процедура перевірки знань клієнтів здійснювалася постачальниками криптовалютних послуг щодо конкретного продукту, з яким клієнт хоче взаємодіяти. Тільки клієнти, які пройшли тест на знання механіки продукту, мають бути допущені до нього. Централізовані постачальники криптовалютних послуг повинні мати різні режими розкриття інформації та прозорості щодо пропонованих ними продуктів і послуг. Тести на придатність клієнтів, засновані на багатстві, автор вважає дискримінаційними та недостатньо ефективними з практичного погляду.
- Санкції, дозвільні списки та блок-листи. Стратегія дотримання санкцій має будуватися на основі блок-листів (блокування транзакцій, пов’язаних з адресами, що потрапили під санкції), а не дозвільних списків (обробляються тільки дозволені транзакції, а всі інші блокуються). Пропонується, щоб відповідальний суб’єкт, такий як Управління з контролю за іноземними активами (OFAC) Міністерства фінансів США, вів ончейн список санкційних адрес, доступ до якого могли б отримати учасники ринку. Власники гаманців повинні мати можливість внести свої адреси до білого списку, якщо незаконно отримані кошти були переведені на них без їхнього відома. Такі кошти можуть бути відправлені жертвою на спеціальну адресу, яку веде відповідальний суб’єкт, для подальшого спалювання або зберігання.
- DeFi. Для кодів на блокчейні не повинно бути процедур ліцензування або реєстрації, при цьому валідатори блокчейна також повинні перебувати поза сферою фінансового регулювання. Певні дозволи або процедури ліцензування можуть бути розглянуті для централізованих платформ, які запитують і рекламують протокол DeFi роздрібним клієнтам, оскільки ця діяльність деякою мірою корелює з брокерсько-дилерською діяльністю або діяльністю ф’ючерсних комісіонерів. Написання коду для децентралізованої біржі, торгівля на ній і здійснення однорангових переказів не повинні бути предметом регулювання.
- Стейблкоїни. Регулювання стейблкоїнів має носити підтримуючий характер, в основному захищаючи цифрову економіку від системних ризиків. Стейблкоїни мають бути фактично підкріплені прив’язаною валютою або державними цінними паперами. Емітенти стейблкоїнів повинні публікувати актуальну інформацію, включно з аудиторськими звітами, про забезпечувальні активи токена. У разі майнінгу або погашення стейблкоїнів (процес “on-ramp/off-ramp”) компанія-емітент повинна провести процедуру “Знай свого клієнта” (KYC), аналогічну тій, що вимагається згідно із Законом про банківську таємницю (BSA) для фізичної або юридичної особи, яка ініціює процес.
СБФ уже мав досвід публічного обговорення регулювання криптовалют. У грудні 2021 року його викликали разом з іншими керівниками, що представляють компанії, які займаються цифровими валютами (у слуханнях брали участь головні виконавчі директори компаній Circle, Bitfury Group, Paxos Trust Company, Stellar Foundation і Coinbase Global Inc.) до Конгресу США для дачі показань перед Комітетом із фінансових послуг Палати представників на слуханнях за темою “Цифрові активи і майбутнє фінансів: розуміння проблем і переваг фінансових інновацій у США”.
Немає жодних гарантій, що запропоновані ідеї регулювання буде реалізовано на практиці, однак деякі аспекти з них цілком можуть бути внесені до регулювання криптовалютної індустрії не лише у США, а й в інших країнах та юрисдикціях.